Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

Ledenwerving

Door Dordt Sport

In een groot aantal sporten staat het ledental bij de clubs onder druk. Nieuwe leden werven is daarom belangrijk en lang niet altijd een makkelijke opgave. Want welke leden wil je werven en hoe zorg je ervoor dat de inspanningen ook echt succesvol zijn?

En uiteraard is ledenwerving belangrijk, maar je mag het belang van ledenbehoud niet uit het oog verliezen. Want als je je leden niet weet te behouden, dan is het positieve resultaat van de ledenwerving snel verdwenen.

Ledenwerving is een actie, die je als club het beste in een groter verband plaatst. Immers, je gaat op zoek naar mensen buiten jouw club om hen enthousiast te maken. Dan is het handig om samen te werken met organisaties, waar die mensen te vinden zijn. Ook promotie en communicatie van je acties is eenvoudiger als je daarbij ‘aanhaakt’ en ‘samenwerkt’.

Er zijn vele mogelijkheden om leden te werven. Die vind je ook elders op voorclubs.nl, bijvoorbeeld onder sportpromotiecommunicatie, marketing, financiën en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Want voor ledenwerving is ‘aanhaken bij’ en ‘samenwerken met’ vaak een win-winsituatie. Maar let op! “Bezint eer ge begint” geldt zeker ook als het gaat om leden werven.

Analyse
Voordat jouw club aan de slag gaat met een actieplan, is het heel verstandig om eerst een analyse uit te voeren. Kijk goed naar je club, wat voor club ben je of wil je zijn? Hoeveel leden wil je hebben? Wil je een centrale rol binnen de buurt vervullen of meer een topsportclub voor de hele regio? Welke capaciteit heeft je club als organisatie en qua accommodatie? Wat voor leden wil je werven? En waar vind je die potentiële leden? Wil je je jeugdafdeling levendiger krijgen of wil je je als club meer gaan richten op de 50-plussers in je buurt? Als je de antwoorden op die vragen weet, dan kun je vervolgens kijken welke acties daarvoor geschikt zijn en door welke samenwerking de acties wellicht een nog beter resultaat opleveren.

Doelgroepen
Voortbordurend op het nut van een analyse van je club vooraf kun je dus ook heel gericht zoeken naar bepaalde doelgroepen, waarin je nieuwe leden wilt werven.

  • Jongste jeugd (0-6 jaar)
  • Jeugd (6-12 jaar)
  • Jongeren (12-18 jaar)
  • Volwassenen (18-65 jaar)
  • Ouderen (65+)
  • Aangepast sporten

Als je meer wilt weten over de motieven waarom mensen gaan sporten of juist niet, dan vind je hier nog een interessant artikel over dat onderwerp, behandeld per levensfase.

Praktijkervaringen
Er is veel informatie over sport- en verenigingspromotie bij NOC*NSF, de bonden, maar ook zeker bij andere clubs te vinden. Een groot aantal succesvolle projecten en activiteiten heeft zijn succes al bewezen. De praktijkervaringen zijn bovendien gebruikt om de verschillende projecten verder te verbeteren. Lees over de ervaringen van andere clubs, bekijk de stappenplannen en kom in actie om het ledenbestand op jouw club een forse impuls te geven!

Open club
Sportverenigingen anno nu zijn een onderdeel van een voortdurend in beweging zijnde samenleving. Als club merk je dat de vraag van je leden en potentiële leden verandert, dat er andere organisaties in de buurt zijn met wie je als club mooie samenwerkingsverbanden kunt creëren. En zo je bestaansrecht voor nu en voor de toekomst kunt verzekeren. Openheid, uitnodigend zijn voor iedereen die wil sporten en bewegen en ondernemend genoeg om kansen te signaleren en te benutten, dat kenmerkt de open club.

Binnen dit thema


Link gekopieerd naar klembord

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: