Sponsoring
Sponsoring kan een belangrijke bron van inkomsten zijn. Door de samenwerking te zoeken met bedrijven en instanties en met gedeelde belangen gezamenlijk doelen na te streven, kun je met dergelijke partijen tot overeenstemming komen over een financiële impuls voor deze activiteiten. Een moderne club kan het zichzelf niet veroorloven aan de eventuele voordelen van sponsoring voorbij te gaan, maar plannen op dit gebied moeten wel goed gefundeerd zijn.
Een goed doordacht sponsorbeleid is dus van belang. Sponsorbeleid is iets wat je als sportclub zelf moet ontwikkelen omdat het voor elke club anders is. Geen club en situatie is immers hetzelfde. De ontwikkeling van degelijk sponsorbeleid kan bovendien heel leuk zijn! Met een groep enthousiaste leden samenwerken aan een plan, dat uitvoeren en er daarna de vruchten van plukken geeft heel veel voldoening. Hoewel elke club zijn eigen sponsorroute moet uitstippelen, zijn er wel tips en handleidingen om je alvast op weg te helpen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.sponsorvisie.nl of lees het boek ‘Als het balletje gaat rollen’ van Jan Verhaert. Weliswaar al wat ouder, maar het bevat veel tips en voorbeelden. Maar ook het Handboek Marketing voor Sportverenigingen biedt veel bruikbare inzichten.
Daarnaast is het Stappenplan Sponsoring een bruikbare handleiding als je als clubbestuur met je sponsorbeleid aan de slag wilt.
Op zoek naar sponsors
Er zijn verschillende mogelijkheden om op zoek te gaan naar sponsors voor jouw club. We noemen een aantal opties:
Zoeken binnen je eigen netwerk
Bedrijven die binding hebben met de club zijn makkelijker te overtuigen. Er zijn een aantal mogelijkheden om te ontdekken welke kansen er in het eigen netwerk zitten:
- Inschrijfformulier: vraag bij inschrijving voor jouw initiatief of de deelnemer jullie aanvullend wil ondersteunen met een donatie of sponsoring.
- Member-get-sponsor: een (tijdsgebonden) actie waarbij je het lid of de sponsor beloont die een nieuwe sponsor aanbrengt. Denk aan een financiële beloning, of een tegoed bij bijvoorbeeld de sportwinkel.
- Doe onderzoek via LinkedIn: via LinkedIn heb je een mooi inzicht in je eigen netwerk. Je vindt hier ongetwijfeld mensen die een eigen bedrijf hebben, of beslisser zijn.
Via leveranciers
Leveranciers zijn een goede bron van nieuwe sponsoring. Via de crediteurenadministratie kan je waarschijnlijk zo een lijst met bedrijven vinden en de kans is groot dat je ook een contactpersoon hebt.
Bedrijven uit de omgeving
Kijk goed rond in de omgeving, en bekijk welke bedrijven uit de omgeving andere bedrijven of clubs sponsoren. Wellicht zijn er bedrijven die meerdere lokale organisaties sponsoren. Een andere mogelijkheid is om te zoeken via lokale ondernemersverenigingen. Vaak zie je op hun website direct een overzicht van lokale bedrijven, maar het kan wellicht ook leuk zijn om contact te leggen met het bestuur en te kijken of je je initiatief kunt presenteren.
Bron: SponsorVisie
Reclamecode voor voedingsmiddelen en sportsponsoring
Als je je sportclub of sportevenement wil laten sponsoren door een aanbieder van voedingsmiddelen, gelden er regels vanuit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Met name als het gaat om sponsoring van jeugdteams of een sportevenement voor kinderen. In deze brochure vind je informatie van NOC*NSF en FNLI die is bedoeld om iedereen die betrokken is bij sportsponsoring – sportmarketeers, sportclubs, gemeentes en mogelijke sponsoren – te laten zien wat niet mag, maar vooral wat er wel mogelijk is.
Het is belangrijk om je aan deze regels te houden met als doel gezondheid voor alle kinderen. Houd je je er niet aan, dan is het heel goed mogelijk dat er een klacht wordt ingediend bij de Reclame Code Commissie met negatieve publiciteit voor zowel het betrokken bedrijf als ook de betrokken sportvereniging. Een samenvattng in tien regels vind je hier.
Gerelateerd

Heb je een vraag?
Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: