Aanbod
-
Aanbod aanmaken
-
Waarom moet ik sportaanbod aanmaken?
Zonder sportaanbod kunnen sporters niet deelnemen aan al dan niet betaalde activiteiten.
-
Hoe maak ik aanbod aan?
Via het aanbodoverzicht vind je de mogelijkheid om op maat aanbod of voorgeprogrammeerd aanbod aan te maken. We hebben een tutorial voor je gemaakt waarin we laten zien welke informatie je waar kan invullen om uiteindelijk jouw sportaanbod aan te bieden aan potentiële sporters.
-
Wat is het verschil tussen een sportactiviteit en een lesreeks?
Een activiteit is eenmalig, een lesreeks bestaat uit meerdere sportactiviteiten. Let op: het kan per platform verschillen welk type sportaanbod (activiteit en/of lesreeks) je kan aanmaken. Zo is het voor de Sportactie alleen mogelijk om sportactiviteiten aan te maken. En voor een ander platform, bijv. Golfstart, is het mogelijk om alleen maar lesreeksen aan te maken.
-
Wat kan ik doen als mijn activiteit vol zit?
Als een activiteit vol zit ontstaat er automatisch een reservelijst. Bij voldoende animo kan een nieuwe activiteit georganiseerd worden.
-
Kan ik mijn lesrooster en reserveringssysteem automatisch koppelen?
Er zijn altijd mogelijkheden om een koppeling te leggen tussen het reserveringssysteem dat de sportclub gebuikt en Clubbase. Hier zitten echter wel kosten aan verbonden. Deze kosten zijn afhankelijk van de koppeling die moet worden gelegd en zijn vaak alleen rendabel op grote schaal. Wil je meer hierover weten, dan kun je contact opnemen met NOC*NSF Sport Support.
-
Kan ik mijn activiteiten dagelijks of wekelijks laten herhalen?
Bij het aanmaken van een activiteit heb je de mogelijk om deze direct op meerdere dagen terug te laten komen. Je bepaalt zelf welke dagen dit zijn. Je maakt dus eenvoudig een terugkerende activiteit aan die elke vrijdag van 19.00 – 20.00 uur plaatsvindt. Zo voorkom je dat je voor elke individuele activiteiten alles moet invullen. Handig, toch? Bekijk anders ook onze tutorial over het aanmaken van aanbod. LINK
-
Kan ik activiteiten uit het verleden kopiëren?
Ja het is mogelijk eerder aangemaakt aanbod te kopiëren. Je vindt het aanbod dat is verlopen op het tabblad ‘historie’ op de aanbodoverzicht. Via de drie puntjes rechts van het betreffende aanbod kan gekozen worden voor dupliceren om de activiteit uit het verleden te kopiëren.
-
Hoe komt mijn activiteit (of lesreeks) eruit te zien op de site?
Bij het aanmaken van een activiteit heb je in de laatste stap de mogelijkheid om een preview te bekijken. Ook is het mogelijk om in het aanbodoverzicht bij reeds aangemaakte activiteiten te zien hoe deze er op een platform uitziet. Dit kan door in het overzicht rechts naast een activiteit op de drie puntjes te klikken en vervolgens “Bekijk op [Naam platform]” te kiezen.
-
Kan ik een vergoeding vragen voor mijn activiteit?
Ja, aanbod kan in drie varianten aangemaakt worden: gratis, betaald of met een vergoeding op basis van credits. Welke opties beschikbaar zijn, hangt af van de instellingen van het platform.
-
Krijg ik het gehele inschrijfbedrag dat de sporter betaalt?
Nee, van het inschrijfbedrag gaan de administratiekosten af.
-
Kan ik mijn activiteit opslaan voordat deze zichtbaar is voor sporters?
Ja, dit is mogelijk. De activiteit komt dan als concept in jouw aanbodoverzicht terug.
-
Kan ik een activiteit aanmaken voor meerdere momenten?
Het is mogelijk om een individuele les snel en simpel voor meerdere momenten aan te maken. Daarnaast is het mogelijk een lesreeks aan te maken. Dit zijn individuele activiteiten die op elkaar volgen en waarvoor de sporter zich één keer hoeft in te schrijven.
-
Kan ik dezelfde activiteit op meerdere platformen plaatsen?
Ja, indien deze activiteit voldoet aan de voorwaarden (bijvoorbeeld qua sport en locatie) van de platformen.
-
Kan ik aangeven wat een sporter moet meenemen?
In stap 3 van Aanbod aanmaken kun je onder Inclusief/exclusief aangeven wat een sporter aan materiaal mee moet nemen en wat bij de activiteit/lesreeks is inbegrepen.
-
Kan ik aangeven dat er extra kosten zijn voor de activiteit?
In stap 4 van Aanbod aanmaken kun je onder Extra kosten aangeven wat de eventuele extra kosten zijn en hierover een toelichting geven.
-
Waarom betaal ik administratiekosten?
Hiermee kunnen we een deel van de kosten die worden gemaakt ten behoeve van de financiële processen bekostigen.
-
Kan mijn activiteit meerdere dagen duren?
Nee, het is wel mogelijk om een lesreeks aan te maken.
-
Hoe zorg ik dat ik de juiste (sfeer)afbeeldingen toevoeg aan mijn activiteit?
Bij een activiteit kan je één hoofdafbeelding en meerdere sfeerafbeeldingen toevoegen. Gebruik afbeeldingen in .jpg of .png met een maximale grootte van 2mb. De ideale afmeting voor de afbeelding is 250 x 250 pixels. Als je via je mobiel foto's maakt, kies dan voor 'vierkant', zodat je direct de juiste verhouding hebt. Het kan zijn dat de afbeelding dan te groot is (meer dan 2mb). Sla de afbeelding dan op als .jpg bestand. Heb je al een mooie afbeelding en heeft deze een ander formaat? Dan kan je bijv. met Paint via de functie 'selecteren' de afbeelding aanpassen naar het juiste formaat / aantal pixels (px).
-
-
Aanbod beheren
-
Er staan personen op de wachtrij, wat nu?
Als er mensen op de wachtrij staan, betekent dit dat het betreffende sportaanbod vol zit én deze mensen expliciet hebben aangegeven interesse te hebben in het betreffende sportaanbod. In het aanbodoverzicht kan je zien om welk sportaanbod het gaat. Speel snel in op deze behoefte! Hoe? Stel meer plekken beschikbaar voor de betreffende activiteit. Is dat niet mogelijk kan je een nieuwe en vergelijkbare activiteit aanmaken.
Goed om te weten:
- Mensen op de wachtrij krijgen automatisch een melding als een reeds ingeschreven deelnemer zich uitschrijft
- Als jouw sportclub meer plekken beschikbaar stelt, krijgen de mensen op de wachtrij automatisch een melding om zich definitief in te schrijven. Let op: dat zij zichzelf op de wachtrij hebben gezet, betekent niet dat er een plek voor hen is gereserveerd.
- Als je een nieuwe en vergelijkbare activiteit aanmaakt, informeer dan de mensen op de wachtrij hierover. Zij kunnen zich dan inschrijven voor deze nieuwe activiteit. Je vindt hun contactgegevens bij de deelnemers van betreffende activiteit.
-
Kan ik de trainer die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Via het aanbodoverzicht kan je elk individueel aanbod wijzigen door via de 3 puntjes rechts achter de activiteit te klikken op Bekijken/bewerken. Vervolgens kom je in het menu en kan een andere trainer geselecteerd worden.
Als je de trainer van meerdere activiteiten wilt wijzigen is dit ook mogelijk. Je selecteert in het aanbodoverzicht de betreffende activiteiten en kiest vervolgens onderin voor de bulk wijziging. Vervolgens kan je in het scherm dat verschijnt de trainer aanpassen.
-
Kan ik de trainingslocatie die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de trainingslocatie direct gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de trainingslocatie ook worden gewijzigd. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
Kan ik de datum die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de datum direct gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de datum ook worden gewijzigd. Dat kan je doen door op het icoon met de drie puntjes te klikken, klik op 'bewerken' en ga naar stap 2 om de datum aan te passen. Je kan een bericht naar de deelnemers sturen die zij ontvangen per mail. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
Kan ik de start-/eindtijd die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de start- en/of eindtijd gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de start- en/of eindtijd ook worden gewijzigd. Indien dit toch wenselijk is dien je nu de activiteit te annuleren en een nieuwe aan te maken. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
Kan ik de afbeeldingen die gekoppeld zijn aan een activiteit wijzigen?
Via het aanbodoverzicht kan je elk individueel aanbod wijzigen door via de 3 puntjes rechts achter de activiteit te klikken op Bekijken/bewerken. Vervolgens kom je in het menu en kan een andere afbeelding geselecteerd worden.
-
Kan ik het aantal beschikbare plekken die gekoppeld zijn aan een activiteit wijzigen?
Via het aanbodoverzicht kan je elk individueel aanbod wijzigen door via de 3 puntjes rechts achter de activiteit te klikken op Bekijken/bewerken. Vervolgens kom je in het menu en kan het aantal beschikbare plekken aangepast worden.
-
Kan ik de prijs die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Nee
-
Wat gebeurt er als er te weinig aanmeldingen zijn voor een activiteit of lesreeks?
Bij het aanmaken van jouw sportaanbod heb je de mogelijkheid om een melding te ontvangen als er te weinig inschrijvingen zijn. Je bepaalt zelf wat ‘te weinig’ is en hoe ver van te voren je deze melding wilt ontvangen. Let op: deze melding is een reminder over het aantal deelnemers en betekent niet een automatische annulering van het sportaanbod.
Een sportaanbod dient altijd handmatig te worden geannuleerd als dit wenselijk is.
-
Wat kan ik doen als mijn activiteit of lesreeks vol zit?
Als jouw activiteit of lesreeks vol zit, dan hebben potentiële sporter de mogelijkheid om zichzelf op de wachtrij van deze activiteit te zetten. Mocht je aanbod hebben waar een wachtrij is, zorg er dan voor dat je evt. het aantal beschikbare plekken verhoogt of maak soortgelijk aanbod aan en informeer de betreffende perso(o)n(en) op de wachtrij hierover.
De personen op de wachtrij ontvangen bericht als er plek beschikbaar is voor het aanbod waar zij zichzelf op de wachtrij hebben gezet. Dit kan omdat jij het aantal beschikbare plekken verhoogt of een deelnemer zich uitschrijft.
-
-
Aanbod verplaatsen
-
Kan ik de trainingslocatie die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de trainingslocatie direct gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de trainingslocatie ook worden gewijzigd. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
Kan ik de datum die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de datum direct gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de datum ook worden gewijzigd. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
Kan ik de start-/eindtijd die gekoppeld is aan een activiteit wijzigen?
Als er geen inschrijvingen zijn voor de activiteit kan de start- en/of eindtijd gewijzigd worden. Als er wel inschrijvingen zijn kan de start- en/of eindtijd ook worden gewijzigd. Indien dit toch wenselijk is dien je nu de activiteit te annuleren en een nieuwe aan te maken. De status van ingeschreven deelnemers gaat in dit geval van ingeschreven naar gereserveerd. Deze personen krijgen per mail bericht waarin de gewijzigde inschrijving kan worden geaccepteerd of geannuleerd, waarna de status in respectievelijk ingeschreven of geannuleerd wijzigt. Let op: informeer de deelnemers tijdig, voorafgaand aan de wijziging.
-
-
Aanbod verbeteren
-
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn sportaanbod vaker wordt bekeken of geboekt?
Binnen het onderdeel Data & Statistieken kan je, per platform waar jouw sportclub aan meedoet, zien hoe goed jouw aanbod is te vinden, wordt bekeken en geboekt. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar dat is niet altijd zo. Lees hieronder enkele tips die jij kan toepassen bij het promoten van jouw aanbod.
Algemeen
- Peil bij beginners in jouw vereniging welke behoeften ze hebben voor een eerste les en richt hiermee je sportaanbod in.
- Pols in het netwerk van je leden, bijv. ouders, broertjes/zusjes, partners, sponsoren, of en welke behoefte zij hebben om te sporten bij jouw sportclub. En maak hier aanbod voor aan.
Afbeeldingen
- Zorg dat je meerdere afbeeldingen gebruikt om jouw sportaanbod te promoten.
- Zorg dat de afbeeldingen goed zichtbaar zijn en niet vaag/afgesneden i.v.m. grootte van de afbeelding.
- Zorg dat je een of meer afbeeldingen toevoegt, waarop personen te zien zijn die de activiteit uitoefenen.
- Zorg dat de afbeeldingen de doelgroep, die je wilt bereiken, aanspreken. Als je een activiteit voor kinderen aanbiedt, zorg dan dat er kinderen op de afbeelding terugkomen.
- Zorg dat duidelijk te zien is dat de personen op de afbeelding plezier beleven aan de activiteit.
- Zorg dat je toestemming hebt van de mensen die op de afbeelding staan.
- Vermijd collages en kleine foto’s.
Tekst
- Zorg dat uit de titel van het sportaanbod direct blijkt.
- Bedenk goed waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is en verwerk mogelijke zoektermen die zij zullen gebruiken in je tekst.
- Zorg dat de beschrijving van jouw sportaanbod niet langer dan nodig is. Mensen willen snel de juiste informatie.
Reviews
- Voordat mensen iets boeken/bestellen, kijken zij ook vaak naar de reviews die zijn gegeven. Zo krijgen zij een beeld hoe anderen het sportaanbod en/of de sportclub hebben ervaren. Zorg ervoor dat je deelnemers goed ontvangt en begeleid en stimuleer hen om een review achter te laten.
-
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn aanbod vaker wordt gevonden?
Binnen het onderdeel Data & Statistieken kan je per platform, waar jouw sportclub aan meedoet, zien hoe goed jouw aanbod is te vinden. Je ziet hier een getal hoe vaak het aanbod van jouw club is gevonden in de zoekresultaten. Dit betreft de lijstweergave op het betreffende platform, bijv. de lijstweergave van het platform Golfstart.
Binnen het onderdeel Data & Statistieken heb je de mogelijkheid om de zoekstatistieken en zoekalerts te bekijken van het betreffende platform. Je ziet hier (een combinatie van) zoekwoorden waar potentiële sporters op hebben gezocht. Vindt jouw aanbod op vrijdag en zaterdag plaats en zie je dat er vooral op woensdagavond wordt gezocht, ga eens na of je bijv. op woensdagavond een passende activiteit kan aanbieden. Lees hieronder enkele tips:
Algemeen
- Varieer met tijden, dagdelen en dagen aan sportaanbod om in zo veel mogelijk zoekresultaten naar boven te komen.
- Gebruik verschillende kenmerken. Door bijvoorbeeld dagen, doelgroepen, plaatsen of type sporten in te vullen kan je zien waarop er wordt gezocht.
- Hoe meer communicatie, hoe beter. Versterk je boodschap door het via meerdere kanalen te verspreiden: de kracht van herhaling telt.
Promotietool
- Maak promotiemateriaal aan en zet dit in om jouw sportaanbod te promoten.
- Bedenk goed waar je jouw promotiemateriaal gaat inzetten en hoe de doelgroep het beste gaat bereiken. Is dat bijvoorbeeld via Instagram of juist d.m.v. een poster in het wijkcentrum.
- Maak teksten kort en luchtig en zorg dat het doel en de wie/wat/waar/wanneer meteen duidelijk is
- Zorg dat de belangrijkste informatie goed te lezen is. Houd hierbij rekening met de afstand van waar het promotiemateriaal wordt bekeken en of de kleur van de tekst goed tot uiting komt op de achtergrond kleur
- Zorg voor een heldere opvolging. Wat wil je dat mensen gaan doen na het lezen van het promotiemateriaal? Bijv. hoe mensen zich kunnen aanmelden. Verwijs je digitaal verder met een klik of dienen ze een url te onthouden?
-
Andere onderwerpen
Heb je een vraag?
Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: