Deze uitstoot is vergelijkbaar met de uitstoot van 69.500 huishoudens per jaar. Om deze uitstoot te compenseren, zijn meer dan 66 miljoen bomen nodig. 1,3 miljoen ton CO2 is ongeveer 6 procent van de totale uitstoot door personenvervoer in Nederland. De gemiddelde footprint per sporter komt uit op 138 kg CO2 per jaar.
Het is voor het eerst dat de footprint van Nederlandse sporters inzichtelijk is gemaakt, op initiatief van NOC*NSF, KNVB, het Platform Ondernemende Sportaanbieders en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en VWS. Deze partijen willen samen met sportclubs en verenigingen de klimaatimpact van sport verlagen.
37 procent van de sporters neemt de fiets naar de sportaccommodatie, 32 procent komt met de auto en 18 procent van de sporters reist als passagier in de auto mee, blijkt uit het rapport. Uit de analyse blijkt bovendien dat hoe ouder mensen worden, hoe vaker ze de auto pakken. Dit geldt met name voor sporters boven de 30 jaar.
De cijfers zijn gebaseerd op ruim 9,6 miljoen Nederlanders die wekelijks sporten. Zij sporten gemiddeld 8,8 keer per maand en reizen daarvoor naar de sportaccommodatie om te trainen en wedstrijden te spelen. Meer dan 60 procent van die verplaatsingen zijn korter dan 5 kilometer en meer dan 80 procent legt minder dan 10 kilometer af. De sportende Nederlanders zijn samen goed voor 1,8 miljard kilometer per fiets en 6,5 miljard kilometer per auto.
De betrokken partijen zetten zich in voor toekomstbestendige verenigingen en willen ook het reisgedrag verduurzamen. Denk daarbij aan bewustwordingscampagnes om het fietsen meer te stimuleren, de introductie van deelmobiliteit binnen sportomgevingen en een betere aansluiting met het openbaar vervoer.
Ook bij de indeling van competities door bonden kan goed gekeken worden naar te overbruggen afstanden voor wedstrijden, om zo verder te verduurzamen. Uit onderzoek van de KNVB blijkt bovendien dat dit aansluit bij de sportbeleving van leden, omdat veel voetballers een voorkeur hebben voor het spelen van zoveel mogelijk derby’s.
De inzichten in reisgedrag in de sportsector vormen een vertrekpunt voor actie en verandering bij bonden, verenigingen en andere sportaanbieders. Voor gerichte maatregelen per sport adviseren de onderzoekers om verdiepende analyses uit te voeren naar de uitstoot van specifieke sporten in samenwerking met de sportbonden zelf.