Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

Tennisvereniging Tie-Breakers: langzaam maar zeker richting een gezondere sportomgeving

NOC*NSF28 mrt. 2022

Van de 1400 leden die bij T.V. Tie-Breakers in Amsterdam wekelijks een potje tennissen, zijn zo’n 300 leden jonger dan 18. Voor die groep probeert de club een zo gezond mogelijke sportomgeving te creëren. Zo’n vijf jaar geleden is de tennisclub gestart met aanpassingen van aanbod en beleid op de thema’s alcohol, rookvrij en gezonde voeding. Sinds november 2022 fungeren zij, in samenwerking met SV Vers, ook als een modelkantine op drie bovengenoemde thema’s. Vandaag spreken we Nils Nijman, verantwoordelijk voor de horeca op de club, over de beweging die zij maken naar de gezonde sportomgeving: “Langzamerhand zien we een cultuurverandering en wordt gezond gewoon normaal.”

Morele plicht

“Het is een morele plicht waar we aan voldoen.” Vertelt Nijman, “vooral voor de jeugd is het belangrijk om een gezonde sportomgeving te kunnen bieden.” Met die gedachte is het bestuur van de club actief aan de slag met aanpassingen binnen de club om een gezondere sportomgeving te realiseren. “We waren eigenlijk al vrij ver met alle drie de thema’s toen we ons aanmeldde voor SV Vers. Zo deelden we bijvoorbeeld al gratis fruit uit in de kantine en waren we ons erg bewust van de invloed van alcohol en roken.”

Geleidelijke overgang naar een gezond aanbod

Gedurende de jaren heeft de club voornamelijk in de kantine veel aanpassingen doorgevoerd. “Toen we begonnen, hadden we 25 soorten frisdrank beschikbaar. Gigantisch veel eigenlijk. Maar langzamerhand proberen we de ongezonde frisdranken te vervangen voor gezondere varianten.” Dat lukt aardig, vertelt Nijman tevreden: “Op dit moment hebben we nog 18 soorten frisdrank en komende maand halen we er weer twee uit het assortiment.”
Het is een geleidelijke overgang, benadrukt de horeca manager. “We zetten ze eerst naast elkaar neer – de ongezonde, en de gezonde variant. Pas als het gezondere aanbod loopt en als de leden gewend zijn aan het nieuwe drankje (meestal na een beetje promotie) schalen we de ongezonde variant af.”
Op die manier, geeft Nijman aan, hebben de leden amper door dat het aanbod verandert. “Via deze weg proberen we zo min mogelijk weerstand te creëren. Als je te snel, te veel aanpassingen doorvoert, zijn leden bang dat hun biertje en bitterballen worden afgepakt.”

Praktisch en haalbaar

De club was al goed op weg, maar ontvangt ook gepaste hulp van Team:Fit waar nodig. “Zij hebben ons goede tips gegeven over hoe we ons gezonde aanbod beter tentoon konden stellen, bijvoorbeeld.” Op dit moment is Nijman met Team:Fit aan het kijken naar gezondere maaltijden. “We lopen hier al een tijdje tegenaan. We willen graag gezondere maaltijden aanbieden, maar de conclusie is altijd hetzelfde: vers is het gezondst.” Maar, geeft de club aan, hier is de capaciteit niet voor. “Ik kan niet van mijn vrijwilligers verwachten dat zij ook maaltijden gaan en kunnen maken. En een chef aannemen, dat is helaas geen oplossing.” Nijman kijkt dus in de mogelijkheden altijd naar wat praktisch en haalbaar is. De eerste creatieve oplossing is al gevonden: “We hebben nieuwe broodjes, met veel vezels, die binnen de gezonde richtlijnen passen. Daarnaast gaan we vanaf dit jaar ook salade uitserveren bij de broodjes. Team:Fit heeft ons geholpen aan een budget voor een koelwerkbank, zodat we die salades makkelijk zelf kunnen maken.”

De juiste promotie

Vooralsnog merkt de club weinig weerstand vanuit de leden als het gaat om het gezondere aanbod in de kantine. “We nemen mensen zo goed mogelijk mee in het verhaal en motiveren hen de gezonde beslissing te maken – zonder het op te leggen of die keuze vóór hen te maken.”
Hoe ze dit doen legt Nijman uit aan de hand van het alcoholbeleid op de club: “We willen geen nee verkopen. Of leden dwingen tot gezondere keuzes. Dat is niet aan ons. Maar we laten hen wel zien wat het gewenste gedrag is.” Hiervoor is speciaal campagnemateriaal beschikbaar. “Op de uren dat er veel jeugd aanwezig is op de club vervangen we de bierglazen door bierglazen met het 0.0% logo. En wanneer de volwassen leden een biertje bestellen vragen we direct of ze hiermee alcoholvrij bier bedoelen. Dat geeft ons de mogelijkheid om uit te leggen waarom de club hier de voorkeur aangeeft.”

Beleid moet altijd passen bij de club en de tijd

Het beleid werpt zijn vruchten af, vertelt Nijman. “Ik krijg geen negatieve reacties, omdat het niemand ‘stoort’. Tegelijkertijd zien we wel dat de verkoop van alcoholvrije drank (en gezonde voeding) in een stijgende lijn toeneemt ten opzichte van het ongezondere aanbod.”
Of de club op termijn volledig alcoholvrij wilt worden ligt aan de weerstand van de leden, vertelt Nijman. “We willen de leden niet dwingen, dus we zullen geleidelijk het gezondere aanbod blijven doorvoeren en het alcoholbeleid blijven toepassen. Maar alleen als het past bij de club, de leden en de tijd.” Nijman geeft aan dat het de goede kant op gaat: “We zien langzamerhand een cultuuromslag op de club ten aanzien van het gezondere aanbod en het alcoholbeleid, maar ik weet niet wat het ‘einddoel’ is. We zien wel waar we komen!”


NOC*NSF 28 mrt. 2022

Link gekopieerd naar klembord

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: