“We stelden aan het begin van het seizoen 50 oude voetballen beschikbaar. Een online-actie met het logo van onze werkgroep ‘Zo Groen Als Grol’. Binnen een half uur was er geen bal meer te krijgen. Met een partij klinkers doen we nu hetzelfde. Door leuke publiciteit hopen we in dit geval verduurzaming meer tussen de oren te krijgen. Bij jong en oud.”
Bewustwording. Het woord komt vaker terug in het vraaggesprek met Floris Geessinck en Hiljon te Boome. Geessinck is voorzitter van de Stichting Exploitatie Accommodatie Grol (SEAG) en lid Accommodatiezaken in het hoofdbestuur van SV Grol. Beiden hebben zitting in de werkgroep ‘Zo Groen Als Grol’, die eind 2020 is opgericht. Een jaar eerder fuseerden SV Grol en Grolse Boys, in het Achterhoekse Groenlo. “Zo is een bruidsschat vrijgekomen. Daarvoor hadden we wel ideeën op het gebied van duurzaamheid, maar niet de middelen. En we wilden niet investeren met geld dat we niet hadden”, zegt Floris.
Van grijs naar groen
De eerste stap was het vormen van de werkgroep. “We zijn honderd procent eigenaar van de accommodatie”, vertelt Hiljon. “Verduurzamen gaat verder dan alleen maar de voetbalclub. Je wilt niet grijs zijn, maar net iets meer doen. Ook om sponsors aan je te binden en wat extra’s te kunnen betekenen. Bijvoorbeeld een sponsorevent waar Bert van Oostveen als directeur van Kenniscentrum Sport & Bewegen aanwezig was, een partnership met bierbrouwerij Grolsch en een overeenkomst met de Rabobank. Zo breng je de mensen bij elkaar en krijg je voor je initiatieven ook de handen op elkaar.”
Want dat er intussen het nodige is gebeurd bij SV Grol is wel duidelijk. Sterker nog, de vereniging werd vorig jaar derde bij de landelijke verkiezing voor Sportaccommodatie van het jaar. “SV Grol is heel sterk in het creëren van draagvlak. Binnen de club, maar ook in de omgeving. Hun campagne ‘Zo Groen Als Grol’ staat als een huis en bekt goed!”, zei jurylid Remco Hoekman destijds.
Vier pijlers voor duurzaamheid
De werkgroep ‘Zo Groen Als Grol’. Floris Geessinck staat tweede van links, Hiljon te Boome is de vijfde van rechts.
“We waren nog niet zo lang bezig toen de verkiezing er was”, vertelt Floris. “We besloten ons te richten op vier pijlers: energieneutraal, sociale duurzaamheid, multifunctionaliteit en circulariteit. Er waren al matten die de rubberkorrels van het kunstgrasveld opvingen zodat we die weer konden uitstrooien. De volgende stap was ledverlichting rondom de velden. Ook is er een containerplein, waardoor we ons afval beter kunnen scheiden, en gaan de douches na 30 seconden automatisch uit. Als je kijkt naar multifunctionaliteit: een buitenschoolse opvang maakt ook gebruik van onze accommodatie.”
Het vele werk is vooral in eigen beheer door enthousiastelingen van SV Grol opgepakt. “In 2018 kwam een duurzaamheidsexpert langs. Die heeft alles geïnventariseerd, maakte een rapport en kwam met de suggestie voor zonnepanelen.” Die heeft de vereniging niet genomen. “Het is lastig om bij zonnepanelen echt het goede gevoel te krijgen. Ook zouden we de opgewekte stroom niet kunnen terugleveren. We zijn daarbij afhankelijk van Liander.”
Voorbeeldclub in de gemeenschap
Floris en Hiljon zien meer in bewustwording, een gestructureerde aanpak en innovaties. “We hebben geen prioritering aangebracht in onze vier pijlers”, zegt Floris. “Zet je te veel in op één aspect, dan ben je oogklepperig bezig. Ook hebben we bewust geen einddatum. Echt belangrijk is dat je dingen op het gebied van duurzaamheid moet blijven doen. Wij willen een voorbeeldclub zijn voor onze gemeenschap en dit ook uitstralen naar de regio en andere sportverenigingen. We kunnen nog veel doen, maar dat andere verenigingen ons nu al naar onze aanpak vragen, zie ik als een groot compliment.”
“Ik weet zeker dat als je verduurzaming goed doet, dat ten goede komt aan het plezier en de sfeer binnen je club”, legt Floris uit. “En dat zorgt ook weer dat het voetballend beter gaat. Dat denk ik echt. Voor het zover is, hebben we nog genoeg te doen. Het afval scheiden kan beter. Maar als het vervolgens in dezelfde container wordt afgevoerd, heeft het geen zin. We zijn nu met de afvalverwerker in gesprek, die ons wees op een financieel voordeel als we afval nog beter scheiden.”
Successen delen
“We zijn nu ook bezig met laadpalen”, vult Hiljon aan. “Ook is de marketing in de werkgroep ‘Zo Groen Als Grol’ belangrijk. Successen moet je delen. Dat doen we op een ledscherm, in ons clubblad en op de website. Overal plakken we het label van onze werkgroep op en dragen we het uit op social media. Dat werkt verbindend. Zo ontstaat een beweging, een soort community en maken we ons met zijn allen verduurzaming eigen. We hebben al het nodige bereikt en zijn goed op weg. Wat ik echt zou willen? Mijn droom is dat onze jeugd straks veel meer klimaatbewust is dan nu.”
Sportaccommodatie van het jaar 2022
De inschrijving voor de Sportaccommodatie van het jaar 2022 is begonnen. Wil jij jouw club in de spotlights zetten? En kans maken op de titel Sportaccommodatie van het jaar en een geldprijs (tot € 2000,-)? Schrijf je dan in.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op duurzamesportsector.nl.