Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

HLC Haarlem kijkt ieder jaar opnieuw uit naar de Grote Clubactie

NOC*NSF15 mrt. 2021

Sportclub HLC uit Haarlem doet al zo’n twintig jaar lang mee met de Grote Clubactie en elk jaar doet de club het nét een beetje beter dan het jaar ervoor. Het streefbedrag van de vereniging, achtduizend euro, werd dit jaar zelfs verdubbeld door de goede inzet van alle leden én door het gebruik van de online lotenverkoop.

HLC is een grote vereniging met ongeveer 1600 leden. Elk jaar kan de vereniging wel nieuwe materialen gebruiken en dat is een van de redenen waarom zij meedoen met de Grote Clubactie. “De leiders mogen elk jaar een verlanglijstje inleveren met materialen die gewenst zijn in de gymzalen waar zij de lessen geven”, aldus Cerise van Egmond en Annemijn Booten, samen verantwoordelijk voor de Grote Clubactie en alle social media en communicatie bij HLC.

Gemotiveerde lotenverkopers

Vooral de jonge kinderen vinden het onwijs leuk om een steentje bij te dragen aan de club. Zodra er nieuwe materialen worden gekocht van het geld dat zij hebben opgehaald, geeft dat een trots gevoel bij de leden. “Onze leden kijken elk jaar weer uit naar de Grote Clubactie”, vertellen Van Egmond en Booten. “Ik denk dat het onze kracht is dat we de kinderen motiveren door te vertellen hoe leuk het is om langs de deuren te gaan. Hoe gezellig is het om mensen te vertellen over jouw sport en jouw vereniging. Doordat het geen verplichting is om loten te verkopen, voelen onze leden zich vrij.” Alle leden die 5 loten of meer hebben verkocht, krijgen aan het einde van de Grote Clubactie verschillende leuke cadeautjes zoals een frisbee, markeerstiften, een katoenen tas of een leuk spel.

Verkoopboekjes

Voor elk lid wordt een verkoopboekje besteld en een week voor de start worden deze samen met een begeleidende brief uitgedeeld. Gedurende de verkoopperiode wordt er veel aandacht besteed aan het motiveren van de leden. Zo wordt er vaak aan het begin van de lessen gevraagd hoe het gaat met de lotenverkoop. Ook wordt er een momentje van gemaakt als er een vol boekje wordt ingeleverd. Volgens Van Egmond werkt dit ook erg motiverend naar de andere leden toe.

Naast de inzet van verkoopboekjes heeft de sportclub ook veel gebruik gemaakt van de persoonlijke verkooplinks en QR-codes. De jongere leden kregen hun verkoopboekje mét persoonlijke QR-code, zodat ze zelf konden kiezen hoe ze aan de deur loten wilden verkopen. Volgens Van Egmond was het plakken van de stickers op de verkoopboekjes zeker de moeite waard. Dat Sportclub HLC dit jaar wéér meer geld heeft opgehaald, komt volgens Booten door het toevoegen van de online lotenverkoop. “Dit jaar was de online lotenverkoop, naast de verkoopboekjes, een uitkomst.” Hierdoor gingen ook oudere leden, die niet meer langs de deuren gaan, weer loten verkopen. Zij hebben gebruik gemaakt van de persoonlijke links welke veel verstuurd werden via WhatsApp.

Op tijd inleveren

De belangrijkste tip van Van Egmond en Booten is om ervoor te zorgen dat je leden op tijd de verkoopboekjes inleveren. Zo voorkom je dat je te laat bent met het invoeren van de gegevens uit de verkoopboekjes en eventueel loten mis loopt. “Doordat wij zo op tijd begonnen met het verzamelen van de boekjes hadden kinderen die vergeten waren hun boekje in te leveren, toch nog een mogelijkheid dit alsnog te doen.”

Grote Clubactie in 2020

De Grote Clubactie van het afgelopen jaar was niet alleen voor HLC Haarlem een groot succes. Ruim 300.000 enthousiaste verkopers van 5300 vereniging gingen op pad voor hun club. Uiteindelijk verkochten zij samen maar liefst 3.173.719 loten, waarmee de clubs een recordbedrag ophaalden van meer dan 9,5 miljoen euro: 9.521.157 euro om precies te zijn!


NOC*NSF 15 mrt. 2021

Link gekopieerd naar klembord

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: