Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

‘Er waren twijfels of het rendabel zou zijn; we hebben meer omzet dan vroeger’

NOC*NSF10 aug. 2020

De gezondere sportkantine heeft ook de korfbalverenigingen in Nederland bereikt. Daar is Synergo uit Utrecht een mooi voorbeeld van. Begin dit jaar (zie foto van voor coronatijd) kreeg de vereniging uit handen van wethouder Maarten van Ooijen het zilveren Team:Fit-certificaat uitgereikt. Een waardering die uitdrukt hoe gezond het voedingsaanbod in de kantine is.

Team:Fit (een onderdeel van JOGG) zet zich in voor een gezondere sportomgeving, onder andere door het voedingsaanbod in sportkantines en horeca van sportaccommodaties gezonder te maken. Ook is er aandacht voor beleid op het gebied van roken en alcohol.

“Sinds het Nationaal Preventieakkoord in 2018 staat het thema van de gezonde sportomgeving als onderwerp bij ons op de agenda,” aldus Gert-Jan Kraaijeveld, manager korfbalparticipatie bij het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV). “Met name het invoeren van een algeheel rookverbod bij sportverenigingen was toen een punt. In de periode daarna heeft de gezonde sportkantine een boost gekregen, waardoor de focus niet alleen op het roken, maar ook op gezonde voeding, de problematiek van alcoholgebruik en sport en bewegen is komen te liggen.”

Geen heffende vinger

Waarom is het zo belangrijk dat de aandacht hierop gericht blijft?
Kraaijeveld: “Het heeft voor ons inmiddels ook een idealistische reden. Sporten doe je toch bij voorkeur in een gezonde omgeving, dat moet de drijfveer zijn. En dat is natuurlijk ook één van de doelen van het Nationaal Preventieakkoord. Hier moeten we als KNKV ook in kunnen voorzien. Sport is immers ook verbinden en verenigen en daar zou de gezondere sportkantine ook haar plek moeten kunnen krijgen. En daarbij gaat het niet alleen om de sport, maar heeft dit ook effect op het gedrag binnen de vereniging. Dat maakt het blijvend interessant en begint ook bij het aanbieden van gezondere producten. En niet bij een heffende vinger naar de verenigingen. Wij zijn er immers voor de verenigingen, dus dan vind ik dat je niet kan vertellen wat ze wel of niet moeten doen. We kunnen er wel aan bijdragen om ze bewuster te maken van het belang van een gezonde sportomgeving. Maar uiteindelijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen handelen.”

Esther Feldmann is lid van de food- en wervingscommissie bij het zilveren-certificaat-winnende Synergo en zodoende al langere tijd van dichtbij betrokken bij de gezondere sportkantine. Ze heeft drie korfballende kinderen bij de vereniging.

Was het invoeren van de gezondere sportkantine bij jullie ook echt nodig?
Feldmann: “Twee van onze bestuursleden hadden al contact gehad met Team:Fit en doordat wij een nieuwe kantine en sporthal kregen, ontstonden er veel meer mogelijkheden. Meer ruimte, een professionele keuken, de hal werd klimaatneutraal gebouwd; allerlei ontwikkelingen die aansluiten bij de bewustwording voor een betere gezondheid. Het bestuur en de exploitatiecommissie grepen dit moment aan om werk te maken van dit onderwerp. Dat speelde toen nog niet zo voor onze leden. We hadden af en toe wat fruit op de bar, maar ons aanbod bestond vooral uit witte tosti’s, patat, energiedranken; weinig gezonde dingen. De enige mueslireep in ons assortiment bleek met terugwerkende kracht toch ook niet zo heel gezond, haha.”

Meer omzet

“Sommige leden waren vanaf het begin enthousiast, anderen niet,” zo legt Feldmann uit. “Daar stuit je op wat onbegrip en krijg je opmerkingen als: ‘dan kan ik straks zeker alleen nog maar een appel eten?’ En er waren twijfels over of het wel rendabel zou zijn. Maar het tegendeel is inmiddels bewezen; we hebben meer omzet dan vroeger. Het is fijn dat iedereen de gezondere kantine nu ziet zitten, want ook bij Synergo moeten we het met elkaar doen. In totaal werken we met zo’n 40 vrijwilligers aan de kantine, die overal bij helpen.” 

Bruin fruit

Ook bij het KNKV werd duidelijk dat mensen de gezondere sportkantine vanuit verschillende perspectieven bekijken. Er zijn er bij die vrezen dat het bruin fruit, de bitterbal, ze wordt ontnomen. Kraaijeveld: “Maar dat is nou juist niet het geval bij de gezonde kantine en daar wijst Team:Fit ook op. Die samenwerking heb ik als waardevol ervaren. Het gaat erom dat er ook een gezondere keuze kan worden gemaakt.” Anderen staan wel meer open voor de gezondere alternatieven en zijn juist blij dat deze gezondere keuze voorhanden is. “En wij willen die uitbreiding van het assortiment blijven benadrukken,” vervolgt Kraaijeveld. “Daarmee bereik je als vereniging ook een compleet nieuwe doelgroep. Via de digitale kassasystemen wordt duidelijk dat er inmiddels een vanzelfsprekendheid ontstaat voor de gezondere keuzes. Het blijkt dan ook, dat door een gezonder aanbod te hebben, de omzet van de kantine toeneemt.”


NOC*NSF 10 aug. 2020

Link gekopieerd naar klembord

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: