“We zijn met een groep mensen bij elkaar gaan zitten om te bedenken op wat voor manier we het makkelijker kunnen maken voor verenigingen”, vertelt Van der Zanden. “Hoe kan het dat er zo veel geld omgaat in deze branche, terwijl de verenigingen het zelf financieel zo moeilijk hebben? Het aankleden van een vereniging kost al gauw 50.000 euro op jaarbasis. En dan hebben we het nog niet eens over alle tijd die erin gaat zitten voor de vrijwilligers.” En zo kwam het tiental initiatiefnemers in 2019 met het idee voor een platform waarop leden van sportclubs álle aankopen die gemoeid zijn met hun vereniging, zoals een tenue, kunnen aanschaffen: Qlub.com.
Eenvoudiger proces
Het huidige proces voor het samenstellen van een tenue, wordt door Qlub ingekort. Nu zijn er veel overbodige stappen tussen het uitkiezen van een tenue, tot aan de definitieve levering. Van der Zanden is met Qlub gaan kijken naar welke stappen in dit proces cruciaal zijn en heeft de rest eruit gehaald. “Qlub heeft rechtstreeks contact met sportmerken die de tenues bedrukken en zelf aan de verenigingen leveren. En doordat we een aantal stappen uit het oorspronkelijke proces overslaan, zijn er financieel ook andere marges. We zetten automatisering in om diensten zo efficiënt mogelijk te kunnen leveren, en spelen in op de karakteristieken van de sportmarkt. Zo kunnen we onze kosten laag houden.”
Winst voor iedereen
Uiteindelijk is Qlub voor alle partijen voordelig. “Tien procent van de opbrengsten gaat rechtstreeks naar de verenigingen”, legt Van der Zanden uit. “Zelf pakken wij een kleiner percentage. Het meest werk is het aansluiten van een vereniging, maar dat is een eenmalige activiteit. We hoeven ook geen kosten te maken om bezoekers naar onze site te krijgen. Wanneer verenigingen zich aansluiten bij het platform, kunnen zij al onze campagnes direct doorzetten naar hun leden.”
“Wanneer een sportclub zich aansluit, hoeven de leden alleen hun account te activeren”, vervolgt Van der Zanden. “Hun mandje wordt dan automatisch gevuld met de juiste verplichte kleding zoals T-shirts of sokken. Op die manier kunnen de leden heel gemakkelijk de outfits aanschaffen.” Ook biedt Qlub.com als extra service een fysieke pasdag, waarop het platform samen met een sportmerk en de vereniging de leden te woord staat. “Zo zorgen we voor een positieve eerste koopervaring op het platform en houden we het retourpercentage ook extreem laag. Dat is namelijk maar vier procent.”
Succesvolle formule
De gemakkelijkere manier om aan een tenue te komen, slaat aan. Er zijn inmiddels meer dan zestig clubs actief op het platform, en er zijn er nog een flink aantal op komst. Door de coronacrisis is de verwachte piek wat uitgesteld, maar Van der Zanden stelt dat die piek absoluut nog gaat komen: “Onlangs is er een Belgisch merk bij ons aangesloten, dat zo’n 350 sportclubs onder contract heeft. Daar liggen dus flink wat kansen voor ons. En wanneer een merk zich bij ons aansluit, neemt het vaak ook al bestaande klanten mee. Daarnaast werkt mond-tot-mondreclame goed. Kleinere amateurverenigingen kijken namelijk toch naar de wat grotere clubs in de omgeving en naar hoe zij het aanpakken. Een mooi voorbeeld is een pilot die we hebben gedraaid bij een hockeyclub in het zuiden van het land. Via Qlub.com hebben ze meer geld bij elkaar weten te sprokkelen dan ze van hun grootste sponsor ontvangen. Zij zijn eigenlijk hun eigen hoofdsponsor geworden. Andere clubs zien dat gebeuren en willen weten hoe ze dat gedaan hebben.”