Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

Meer clubs staan open voor betaalde krachten bij gebrek aan vrijwilligers

NOC*NSF27 nov 2019

Steeds meer verenigingen werken met betaalde krachten om hun club draaiende te houden. Veelal is het gebrek aan vrijwilligers hier de aanleiding van. In de meeste gevallen zijn het relatief grote clubs die specifieke experts inhuren om bepaalde zaken bij de club te begeleiden. Hockeyvereniging Kampong is zo’n club die werkt met een betaalde kracht. Jans Pijbes is daar verenigingsmanager. En steeds meer clubs staan niet onwelwillend tegenover het inhuren van betaalde krachten.

De Sportaanbiedersmonitor 2018 van sportkoepel NOC*NSF laat zien dat het aantal clubs dat van mening is dat een vereniging enkel op vrijwilligers is gebouwd afneemt. Stond in 2016 nog 81 procent van de ondervraagde clubbestuurders achter de stelling ‘Dit is een club van vrijwilligers en dat moet zo blijven’, twee jaar later was dat percentage gedaald tot 72.

Spin in het web

“Het omslagpunt ligt rond de 2000 leden’’, heeft Pijbes in de praktijk vastgesteld. “Wij merken in het land dat clubs die in die richting gaan of daarboven komen, met betaalde krachten gaan werken.’’ Pijbes noemt zichzelf de spin in het web. Het werk dat de verenigingsmanager en de andere collega’s op het Hockeykantoor van Kompong doen kan volgens hem niet in een vrijwillige rol gedaan worden. “Daar is de vereniging te groot voor.’’

Anders ligt het bij kleinere verenigingen, waar nog volop de discussie woedt of het wel wenselijk is om mensen te betalen. Voornamelijk op basis van sentiment en financiën. Pijbes heeft begrip voor de weerstand die bij veel clubs nog bestaat tegen het inhuren van betaalde krachten. “Bij een kleinere club ligt het anders, daar is de binding van de leden met de club nóg groter dan bij ons. Dat is wel weer een voordeel bij het vinden van voldoende vrijwilligers. Voor een grote club is dat lastiger, is onze ervaring.’’

Consumentengedrag

Een van de ontwikkelingen die de noodzaak van betaalde krachten versterkt is het verwachtingspatroon van leden. Daar waar het in het verleden gebruikelijker was om op vrijwillige basis iets bij te dragen, daar is in deze tijd het consumentengedrag in opkomst. Pijbes: “Mensen betalen contributie en gaan er vervolgens vanuit dat alles goed geregeld is bij de club. Ze willen waar voor hun geld.’’

Die vrijwilligers vertegenwoordigen overigens een gigantische economische waarde, zo blijkt uit de recente Rapportage sport 2018 van het Sociaal en Cultureel Planbureau. ‘De meer dan een half miljoen vrijwilligers werkten samen 2,1 miljoen uren. Uitgaande van een veertigurige werkweek komt dat neer op een inzet van bijna 54 duizend fte’s bij Nederlandse sportclubs.’ Zouden die allemaal moeten worden betaald, dan steeg de contributie van verenigingen tot duizelingwekkende hoogte. Of anders gesteld: dankzij de onbetaalde inzet van al die vrijwilligers bespaart een lid van een club zo honderden euro’s per jaar.

Dit artikel is tot stand gekomen met de bijdrage van de Clubhelden-actie van het AD.


NOC*NSF 27 nov 2019
Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: