Maar de AH Sportactie is veel meer dan een grote winkelcampagne met Albert Heijn. Niki Wijnen is projectleider bij NOC*NSF en vertelt: “Natuurlijk, het doel van de actie is de sport te vinden die bij je past. Want als je de sport leuk vindt, dan blijf je die ook beoefenen. En als je nog niet gevonden hebt wat jij leuk vindt, dan is dit hét moment bij uitstek om dat uit te vinden. Vooral ook het vinden van de juiste sportclub helpt om mensen langer te laten sporten. Wist je dat mensen die bij een sportclub zitten vaak langer blijven sporten?"
Niki Wijnen | Projectleider NOC*NSF
Maar de AH Sportactie is ook in te zetten als middel. Daar waar het moeilijk is om mensen te bereiken en aan te zetten om te gaan sporten en bewegen, kan de actie nét dat duwtje in de rug geven. Want nog steeds is er een grote groep Nederlanders die wel zouden willen sporten, maar niet weet welke sport, waar te beoefenen en hoe de eerste stap te zetten. De laagdrempelige manier waarop in de actie vraag en aanbod geautomatiseerd gekoppeld worden helpt daar enorm bij.
Nieuwe doelgroepen
Dat is ook de reden waarom de actie graag wordt gebruikt door sportbonden en gemeenten. Bonden ondersteunen hun aangesloten verenigingen, omdat de actie helpt om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Een mooi voorbeeld van die ondersteuning biedt de Nederlandse Golf Federatie, NGF. Zij hebben een intensieve ondersteuning ontwikkeld, die golfclubs helpt om met een goed aanbod aan kennismakingsactiviteiten een grote groep potentiële leden aan te spreken. Niet alleen de mensen, die het misschien al lang van plan waren of in het verleden al beoefend hebben, maar ook zij, voor wie de sport nog niet zo duidelijk in beeld was. Ook de tennisbond KNLTB benut de landelijke aandacht van de AH Sportactie op die manier.
Bekijk een voorbeeld van de ondersteuning die de NGF biedt
Ook in veel gemeenten heeft men de kracht van de AH Sportactie ontdekt, zoals in Huizen. Met name de samenwerking met de Albert Heijn winkels biedt kansen om andere mensen tot sport en bewegen aan te zetten, dan de mensen die waarschijnlijk ook alleen de weg naar de sportclub wel weten te vinden. En die kans moet benut worden! Een andere ontwikkeling die je daarbij ziet is dat geprobeerd wordt om aan te sluiten bij de sportbehoefte van de Nederlanders, wat tot nieuw sportaanbod leidt.
De AH Sportactie zet verenigingen aan het denken over hun sportaanbod en over de wijze waarop ze mensen met die sport, die hun passie is, kennis kunnen laten maken. Niki is blij met de impact van de actie en de beweging die deze in de wereld van de sportaanbieders brengt. "Om mensen te bereiken heb je partners nodig, die kunnen helpen om in contact te komen met mensen, die we tot sporten en bewegen willen aanzetten. En dat we daarmee dan ook nog op andere manieren bij kunnen dragen aan maatschappelijke thema's, dat maakt alles nóg veel waardevoller."
SportUtrecht en Academie van de Stad
Een mooi voorbeeld komt ook uit de gemeente Utrecht: de lokale sportorganisatie SportUtrecht promoot de AH Sportactie om zoveel mogelijk Utrechters te laten kennismaken met sport en bewegen. Ook de inwoners waarvoor dit minder vanzelfsprekend is.
Floor Kok is adviseur verenigingen van SportUtrecht en licht toe: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen de weg weet te vinden naar een passende sportaanbieder, daarmee kennis kan maken en dat dit structurele deelname aan sport op lange termijn oplevert. . Met de AH Sportactie doen veel clubs extra moeite om leuke kennismakingsactiviteiten aan te bieden, en dat is een mooi moment om sport uit te proberen. Hoe veelzijdiger het aanbod is, des te groter de kans dat we voor iedereen iets passends vinden.."
SportUtrecht zet zich in om kwetsbare doelgroepen aan het sporten te krijgen. Floor ondersteunt sportverenigingen die zich ook voor dergelijke maatschappelijke initiatieven inzetten. "We noemen dat de 'sport-doet-meer-verenigingen', dat zijn er ongeveer 70 van de in totaal 300 sportverenigingen die we hier in Utrecht hebben."
JongGras Sportbuddies
En binnen dit netwerk werkt SportUtrecht dan ook nog samen met andere partijen, zoals de Academie van de Stad. De Academie van de Stad is een stichting die maatschappelijke vraagstukken van stedelijke opdrachtgevers koppelt aan studenten. Zij doen dit door middel van projecten. Eén van deze projecten is JongGras Sportbuddies. Hierbij gaan studenten van verschillende opleidingen (sportbuddies) samen met jonge statushouders op zoek naar een sport die bij hen past. Margriet en Esther zijn twee coördinatoren van dit project vanuit de Academie van de Stad en vertellen enthousiast: "We beginnen met een kennismakingsgesprek, om een band op te bouwen en te ontdekken welke sport de statushouder zou willen doen. Als dat duidelijk is, gaan we samen naar één of meer proeftrainingen. Wanneer de statushouder zich helemaal op zijn plek voelt bij de sportaanbieder, helpen wij met de inschrijving en meer praktische zaken, zoals sportkleding."
Een vergelijkbaar project heeft de Academie van de Stad begin dit jaar ook in Amsterdam gedraaid, en daar was het een groot succes. Esther: "Wij zijn net begonnen, het project hier in Utrecht is in september gestart. We hebben inmiddels ongeveer twintig statushouders tussen de 16 en 26 jaar gesproken, en ongeveer de helft daarvan heeft inmiddels ook al één of meer proeftrainingen gevolgd. Het komt goed uit, dat er in deze periode ook proeftrainingen in het kader van de AH Sportactie plaatsvinden. Daarmee is het aanbod nóg gevarieerder en is het nóg eenvoudiger om ergens een keertje mee te trainen. Daar maken we natuurlijk graag gebruik van!" Op de vraag welke sporten de statushouders graag willen beoefenen komt een enorme variatie als antwoord: van voetbal en volleybal tot schaken, darten, vechtsport en turnen. Net als de rest van de bevolking dus: zoek naar de sport die bij je past!
Bootcamp
Door hen te helpen in hun weg naar een sportaanbieder, geven de studenten statushouders de mogelijkheid tot ontspanning, het leren kennen van nieuwe mensen en het leren van de Nederlandse taal. Eén van de statushouders, die de weg naar JongGras Sportbuddies gevonden heeft, is Abdulaal. Deze 20-jarige jongen uit Soedan woont sinds twee jaar in Nederland. Hij is erg enthousiast over het project. "Op deze manier krijg ik de gelegenheid om te kijken wat ik nou écht wil doen. En daarnaast leer je er veel aardige mensen door kennen." Esther is vandaag de sportbuddy van Abdulaal, als ze mee gaan doen aan een intensieve training van The Bootcamp Club in het Utrechtse Wilhelminapark. Het is koud en donker, maar Abdulaal heeft er veel zin in. "Ik deed ook al aan een proeftraining turnen mee, dat vond ik ook heel erg leuk om te doen. Maar dit wil ik graag ook uitproberen!"
Bootcamptrainster Vera heeft in de afgelopen weken al heel wat deelnemers via de AH Sportactie gezien. "Het zijn er elke training wel één of twee, dus dat is net goed." Abdulaal neemt samen met Esther vol overgave deel aan de training. Na afloop vertelt hij: "Ik vond het echt leuk! Ik kreeg energie van de andere mensen!" Na de training informeert hij bij Vera nog naar de kosten en hoe vaak de bootcamps plaatsvinden. Esther: "Hij heeft er dus echt van genoten en wil het misschien wel vaker gaan doen. Hier doen we het voor!"
In het kort
- Ruim 26.000 geboekte sportactiviteiten
- Beoordeeld met een 8,7
- Meer dan 2100 gastvrije sportclubs
- Keuze uit bijna 300 verschillende sporten
- In 90% van de gemeentes was er sportaanbod te vinden
- 1/3 van sporters was man, 2/3 van de sporters was vrouw
- 62% van de sporters boekte voor zichzelf, 38% boekte voor iemand anders
- Bijna de helft van de sporters is niet alleen, maar juist samen gaan sporten!
Top 10 gezochte sporten: |
Top 10 geboekte sporten: |
1. Zwemmen |
1. Fitness |
2. Fitness |
2. Zwemmen |
3. Yoga/Pilates |
3. Bootcamp |
4. Bootcamp |
4. Yoga/Pilates |
5. Golf |
5. Golf |
6. Danssport |
6. Boulderen |
7. Kickboksen |
7. Tennis |
8. Tennis |
8. Squash |
9. Boksen |
9. Kickboksen |
10. Paardrijden |
10. Tafeltennis |