Veel clubs vinden de dreiging met sancties als je de nieuwe privacyregels overtreedt een beetje eng: ze durven niet meer zo vrij als in het verleden mensen te mailen of telefoonnummers te bewaren. En ook het plaatsen van foto´s en video´s van mooie momenten of evenementen gebeurt niet meer zo spontaan. Je moet immers zeker ervan zijn dat je toestemming hebt van de mensen die het betreft...
Toestemming
Maar juist die toestemming maakt de regeling eigenlijk ook heel helder en werkbaar! Want als je mensen uitnodigt om een keer bij jou te komen sporten, dan vraag je hen een formulier in te vullen, waarin je om die toestemming vraagt. Ook bij de AH Sportactie werkt dat zo. De mensen, die een sportvoucher van de Albert Heijn via de website inwisselen voor een sportactiviteit bij jouw club geven daarmee toestemming om hun gegevens aan jou door te geven. Zodat jij hen ook optimaal kunt informeren over het hoe, wanneer en met wie ze zullen komen sporten!
After sales
Die toestemmingsgrondslag, zoals dat genoemd wordt, is een heel goede basis om jouw 'after sales' activiteiten ook op te baseren. Want je wilt natuurlijk niet alleen dat de mensen één keertje komen meedoen, je wilt hen graag nog meer en vaker laten zien hoe leuk jouw club en jouw sport is. Dus probeer jij en met jou alle andere leden van de club deze mensen door middel van persoonlijke aandacht zich thuis te laten voelen bij jouw club.
Hein Veerman, Programmamanager Sportclubontwikkeling bij NOC*NSF, ziet daar ook veel kansen liggen: "Als je mensen aanspreekt, hen vraagt wat je van de kennismakingsles vond of wat ze misschien anders zouden willen, dan schep je een band met hen. Mensen voelen zich waargenomen, ze horen erbij. En als ze niet meteen lid willen worden, dan kun je ze toch een keertje bellen of mailen en bijvoorbeeld vragen of je ze een keer mag uitnodigen samen met de andere deelnemers aan de kennismakingsactiviteiten. Dan verlaag je de drempel en kun je nog beter inspelen op waar deze mensen naar op zoek zijn."
Mailen of bellen
De deelnemers na afloop van de sportactiviteit in het kader van de AH Sportactie nog een keertje bellen of mailen is een actie, die NOC*NSF juist graag onder de aandacht van de clubs brengt. Veerman: "Mooie aanbiedingen verzinnen voor nieuwe leden, op maat gesneden sportaanbod, dat is wat je als club moet doen om het effect van de AH Sportactie zo groot mogelijk te laten zijn. Eén of twee mailings in de daarop volgende weken of misschien nog een keer zo´n telefoontje met een persoonlijke uitnodiging, dat helpt daarbij!"
Afgezien van de toestemmingsgrondslag is het ook goed mogelijk om in de algemene voorwaarden van je club een aantal zaken helder vast te leggen. Zo kun je bijvoorbeeld vastleggen dat er voor bepaalde doeleinden foto´s en video-opnames gemaakt kunnen worden. Als mensen daarvan op de hoogte zijn, mag je die dan voor díe doelen ook gewoon gebruiken. Op basis van de AVG bestaat daarvoor beslist geen belemmering! Hou contact!