HC Zeewolde mag zich een jaar lang de “Helderste Club van Nederland” noemen en wint een hockeyclinic van twee leden van het Nederlandse mannenteam. De club ontving de prijs maandagavond tijdens haar jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, waar gratis 0.0 bier, alcoholvrije cocktails en frisdrank werd aangeboden door HEINEKEN.
Goede initiatieven
De Blijf Helder partners roemen de wijze waarop HC Zeewolde verantwoord alcoholgebruik op de club bevordert. Haro Valkenburg, Manager Commercie KNHB: “De KNHB is bijzonder trots dat voor het tweede jaar op rij een hockeyvereniging zich de “Helderste Club van Nederland” mag noemen. De campagne van HEINEKEN en NOC*NSF biedt verenigingen de juiste handvatten om zelf beleid te vormen op het gebied van alcoholconsumptie binnen de vereniging. HC Zeewolde heeft deze gelegenheid aangegrepen en vanuit verschillende invalshoeken goede initiatieven opgezet om het verantwoord alcoholgebruik binnen hun vereniging te bevorderen. Wij hopen dat ook HC Zeewolde met hun nieuw verworven titel een voorbeeld is voor vele andere verenigingen, zowel binnen, als buiten de hockeysport.”
‘Clubs kunnen veel zelf’
Hayte de jong, manager Public Affairs HEINEKEN Nederland: "HEINEKEN heeft als marktleider een verantwoordelijkheid om verantwoord alcoholgebruik bij sportclubs te bevorderen. Naast het promoten van 0.0 bier op sportclubs, doen we dit met NOC*NSF en de deelnemende bonden via de Blijf Helder campagne. Onder andere via gratis campagnematerialen en het aanbieden van ‘best practices’ op de Blijf Helder website. Maar veel hangt af van wat de clubs zelf doen. HC Zeewolde laat zien dat ook een middelgrote club enorm veel kan doen om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen. Ik feliciteer de club daarom van harte met hun overwinning."
Vergroten bewustwording
Ingrid Moorlach, coördinator jeugd bij HC Zeewolde : "We zijn ontzettend blij met deze titel. Door de campagnematerialen van Blijf Helder vergroten we bij onze jeugd de bewustwording over alcohol en over niet drinken onder de 18 jaar. De campagnematerialen hangen daarom in onze kantine. Ook hebben we verplichte informatiebijeenkomsten over alcohol georganiseerd voor onze jeugd vanaf 15 jaar én hun ouders. Dit deden we in samenwerking met Tactus Verslavingszorg. De bijeenkomsten waren een groot succes. Daarnaast schenken we geen alcohol op zaterdag voor 16.00 uur en instrueren we onze barvrijwilligers uitvoerig. Deze overwinning is een mooie opsteker om op de ingeslagen weg door te gaan!"
De Blijf Helder campagne bestaat sinds 2015 en bevordert op een positieve manier verantwoord alcoholgebruik op sportclubs en -verenigingen. De club die zich het actiefst en creatiefst inzet op dit thema, wint de campagne. De campagne wordt ondersteund door drie sportbonden: de KNVB (voetbal), KNLTB (tennis) en KNHB (hockey). In totaal namen ca. 200 clubs deel aan Blijf Helder 2017. HEINEKEN, NOC*NSF en de deelnemende sportbonden zetten in 2018 de campagne voort.
Kijk voor meer informatie en voor inschrijven op www.blijfhelder.nl.