Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

CKV Rapid succesvol in sponsoren binden

NOC*NSF18 dec 2020

De Haarlemse korfbalvereniging Rapid heeft in de laatste jaren de sponsoraanpak van de vereniging over een andere boeg gegooid. Alle sponsors werden benaderd om RapidFriend te worden en op de borrels voor die doelgroep kwamen al snel ook particulieren en de stille donateurs af. Resultaat: meer betrokkenheid van de sponsoren en zelfs een mooie invulling van het hoofdsponsorschap.

“Het moest anders”, dacht John Goedhart (sponsorcommissie Rapid) in 2010. “Met ons bedrijf was ik sponsor bij meerdere clubs, waar ik dan telkens één keer per jaar voor een wedstrijd werd uitgenodigd. Na die wedstrijd stond ik dan telkens weer te borrelen met mensen die ik toch al kende uit het bedrijfsleven of mijn vriendenkring. Ik realiseerde me dat dit bij mijn vereniging Rapid eigenlijk niet anders was. Om onze sponsors beter te binden aan de leden - en andersom - hebben Edward Molenaar (bestuurslid en sponsor) en ik voor Rapid een nieuwe sponsorborrel bedacht.”

Sponsorborrel met actie

Voor een klein bedrag extra ben je als sponsor van de Haarlemse tweedeklasser lid van de RapidFriends, waardoor je drie keer per jaar welkom bent op een aangeklede borrel met livemuziek en een activiteit. Goedhart: “In de praktijk houdt dit in dat de sponsors rond etenstijd worden uitgenodigd voor een borrel op de vereniging, waar ook de selectie nadrukkelijk wordt gevraagd aanwezig te zijn in trainingspak. De ene keer is het een wijnproeverij, de andere keer een pubquiz en de muziek is dusdanig dat je lekker met elkaar kunt praten. Voor die muziek maken we gebruik van jong talent uit Haarlem en omstreken.”

Bij elke borrel is er een interview met de voorzitter en als het uitkomt is er ook een actie om geld voor de vereniging in te zamelen. Goedhart: “Zo hebben wij eens aan alle sponsors onze kantinetafels ‘verkocht’ zodat hun logo daar op zou komen. Ook de gebruikelijke ‘verkoop’ van wedstrijdballen is vaak in vijf minuten gedaan.”

De totale opbrengsten van de RapidFriends worden gebruikt voor zaken waarvoor het bestuur geen mogelijkheden heeft. “Zoals een beamer en groot scherm, bussen voor de hele vereniging naar de kampioenswedstrijd van het eerste en een elektrische fiets voor een ernstig ziek lid van de club. Het eerste jaar van de RapidFriends is er een AED-apparaat met cursus aangeboden aan de vereniging.”

“Om onze sponsors warm te krijgen voor de borrels hebben we ze de eerste keren persoonlijk benaderd door echt bij ze langs te gaan en daar werd goed op gereageerd. Nu het goed loopt houden wij ze op de hoogte met een nieuwsbrief en plaatsen we geregeld een sponsorpost op onze Facebook- en Instagram-pagina."

Particulieren

De sponsorborrels waren al snel zo succesvol, dat ook particulieren lid worden van de RapidFriends. Dit zijn bijvoorbeeld ouders van jeugdleden, donateurs en oud-leden. “Daarom hebben wij naast het zakelijke lidmaatschap (à 250 euro per jaar) ook een particulier lidmaatschap (à 150 euro per jaar) gemaakt en dit komt de sfeer enorm ten goede. Sponsors ontmoeten zo ook hun klanten. Inmiddels bestaan de RapidFriends uit 21 bedrijven en 15 particulieren.” Goedhart vervolgt: “Doordat we de sponsors actief laten zijn op deze borrels reageren ze erg positief. Vervolgens vragen we ze om de volgende keer een bevriende relatie mee te nemen, die onze vereniging kan leren kennen en mogelijk ook kan instappen bij de RapidFriends.”

De RapidFriends bleken ook de uitkomst toen vorig jaar de hoofdsponsor van Rapid aangaf te gaan stoppen. “Dit werd besproken binnen de RapidFriends en toen ontstond het idee om een aantal RapidFriends hoofdsponsor te maken. “Met zes ‘kleinere’ sponsorbedragen brengen ze gezamenlijk het geld van één grote hoofdsponsor in. Een mooie constructie waar iedereen erg blij mee is”, aldus Goedhart.

Aandacht in coronatijd

Het organiseren van aangeklede borrels is in deze coronatijd natuurlijk niet mogelijk, maar Goedhart en co laten zich niet uit het veld slaan. Zo hebben ze, als alternatief voor de jaarlijkse haringparty, alle RapidFriends thuis een pakketje met haring en korenwijn gebracht. “Dit werd als zeer fijn ervaren door alle Friends.” Hij besluit: “Alles draait om het elkaar waarderen en aandacht geven. Dat begint bij een actieve sponsorcommissie, waarvan de leden bij voorkeur een flink netwerk hebben. Zulke functies binnen een vereniging kunnen ook door niet spelende leden worden ingevuld.”

Dit artikel verscheen eerder in het online magazine van het KNKV. Het oorspronkelijke artikel vind je hier.


NOC*NSF 18 dec 2020
Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: