Als laatste en wellicht belangrijkste: elke vereniging heeft een uniek ledenbestand met eigen specifieke wensen en behoeften. Alleen de vereniging zelf weet wat leden graag zien en hoe ze de leden moeten benaderen, zowel offline als online. Het weerspiegelen van je identiteit als vereniging binnen een online community is dan ook belangrijk. Als een vereniging hier op inhaakt creëren ze naast de fysieke club, ook online een unieke community voor de leden. Het biedt de leden online een mogelijkheid zich te identificeren met de vereniging, zichzelf te laten horen en de activiteiten bieden de leden ook thuis een plezierig tijdverdrijf. Daarnaast kan de vereniging op deze manier tijdens de winter- en zomerstop de leden actief en verbonden houden. Hiermee maakt een vereniging zichzelf relevanter voor de leden wat tot een hoger retentiepercentage moet leiden. Als laatste draagt de online zichtbaarheid ook bij aan het externe imago van de vereniging.
Robin van Gorp en Tim Bouw zijn afstudeerders bij SPECO Sportmarketing aan Fontys Economische Hogeschool in Tilburg en student-assistent bij de SPECO Kenniskring, die namens NOC*NSF onderzoek hebben gedaan naar virtual community building bij Nederlandse sportverenigingen. Lees op Sport & Strategie hoe sportverenigingen in coronatijd online het clubgevoel versterken.