Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed functioneren. We raden je aan om een andere browser te gebruiken.

“Met je website kun je een drempel wegnemen om te gaan sporten”

NOC*NSF08 okt. 2020

(Zeker) als je ergens nieuw bent, vind je het prettig om ontvangen te worden en wegwijs te worden gemaakt. Toch zijn de websites van veel sportclubs nog ingericht als een hotel zonder receptie. Uitgebreide informatie over de competitie en uitslagen is natuurlijk heel leuk, maar iemand die nog geen lid van de vereniging is voelt zich hierdoor niet direct welkom. Daar komt nog bij dat veel clubs de informatie over lidmaatschap hebben verstopt in een donker hoekje. Bij badmintonvereniging Nieuw-Vennep doen ze het al enkele jaren anders. De website is allereerst bedoeld voor wie wil kennismaken met de vereniging en de sport. “Bestaande leden kunnen hun weg toch wel vinden.”

“’Kom vooral langs’, is de voornaamste boodschap”, licht Alex van Zaanen, bestuurslid jeugdbelangen, toe. “Daarbij houden we de informatie op de website bewust zo kort mogelijk. Al die lange verhalen, daar hikken mensen tegenaan.”

De homepage biedt een welkomstwoord, een stukje informatie over de sport in het algemeen en een uitnodiging om op de woensdagavond te komen kijken. Om te weten wie je daar treft staat het bestuur met naam en foto op de website. En verder spreken de kopjes voor zich: er is onder andere informatie over de training, de speeltijden en contributie. Ook een routebeschrijving en contactgegevens ontbreken niet. Een uitgebreider introductieboekje staat als downloadbare pdf op de website. “Daar staat informatie in die we eerst wat uitgebreider op de website hadden staan. Door die in een pdf te bundelen wordt de website overzichtelijker. We gebruiken ook meer tussenkopjes. En elk jaar, zo rond de zomerstop, wordt gekeken of alle informatie nog up to date is, of er niets mist en of er misschien veel vragen zijn geweest die we door informatie op de website misschien voor kunnen blijven.”

Bestaande leden informeren

En wat vinden de huidige leden van de opzet van de website? “Die kunnen daar prima mee uit de voeten”, weet Alex. “Alle informatie over de competitie staat er op. Voor de jeugd hebben we die op een aparte pagina gezet zodat het overzichtelijker voor ze is. En verder hebben we een clubblad om ze te informeren, maken we gebruik van mail -bijvoorbeeld voor evenementen-  en begint ook de Facebookpagina bekender te raken, zoals voor het delen van foto’s.”

Stukje geruststelling

“Ik kijk ook wel eens op websites van andere verenigingen en denk dan wel eens ‘jongens wat hebben jullie het er ingewikkeld staan’. Je moet dan echt zoeken naar informatie over kennismaking en lidmaatschap, terwijl die juist makkelijk vindbaar zou moeten zijn. Met die website kun je voor mensen een drempel wegnemen om te gaan sporten bij jouw vereniging. Ook al kennen ze de club via mond-tot-mondreclame, je biedt ze hiermee een stukje informatie, transparantie en -zeker voor wie nieuw is in de sport- geruststelling. Nieuwe leden moeten zich zó welkom voelen dat ze een kijkje bij je club komen nemen, ook al zijn ze helemaal alleen. We kregen die vraag voorheen nog wel eens: ‘als we lid willen worden, moeten we dan met zijn vieren komen?’ Kleine dingen kunnen het verschil maken.”

Lees verder over communicatie en online, social media.


NOC*NSF 08 okt. 2020

Link gekopieerd naar klembord

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: