Nanny Kuijsters is onderzoeker bij Fontys Economische Hogeschool in Tilburg en doceert bij de opleiding SPECO Sportmarketing en Sportcommunicatie. Vorig jaar deed zij een groot onderzoek naar het clubgevoel van sporters in Nederland. Ieder jaar neemt het aantal sporters in Nederland namelijk toe, maar toch zien sportverenigingen hun ledenaantal dalen. Het ervaren van een clubgevoel blijkt voor mensen een belangrijke reden om lid te blijven van een vereniging.
Waardevolle tijd
Kuijsters bracht aan het licht dat leden hun clubgevoel vormen op basis van wat ze meemaken binnen de club. Daarbij kun je denken aan hoe zij de trainingen en wedstrijden ervaren, hoe ze de sfeer in het clubhuis vinden, of ze het fluiten van wedstrijden en het commissiewerk leuk vinden, of ze de bestuurlijke beslissingen begrijpen of hoe de feestjes en toernooien georganiseerd zijn. Als de leden hier tevreden over zijn, ervaren zij hun tijd op de club als waardevol. En leden die hun tijd bij de club als waardevol bestempelen, zo vond Kuijsters met haar onderzoek, willen zich inzetten voor de vereniging en langer lid blijven.
Vragenlijst over online community
Helaas zijn de sportverenigingen voorlopig gesloten en dus vinden wedstrijden, toernooien en feestjes geen doorgang. Dat zette Kuijsters aan het denken: wat zou dit betekenen voor het clubgevoel van de leden, nu ze elkaar alleen nog maar online kunnen zien en spreken? Om daarachter te komen besloot de onderzoekster om een korte vragenlijst op te stellen. Hierin kunnen de leden van je vereniging vertellen hoe zij online met elkaar in contact blijven!