Talent voor jouw club
Ben jij… hét nieuwe talent voor in de organisatie van jouw sportvereniging? Maar vind je de huidige functies misschien niet zo aantrekkelijk? Of is die openstaande vacature binnen de vereniging jou veel te uitgebreid? Je kunt op veel verschillende manieren van waarde zijn. Daarbij levert het jou ook heel erg veel op. Denk aan (zakelijk) netwerk, waardevolle ervaring op je CV, waardering én gezelligheid!
Omdenken
Het beeld van een 'bestuursfunctie' (of andere vrijwillige functie/taak) voor iemand van 55 jaar oud is waarschijnlijk heel anders dan bij iemand van 25 jaar oud. In de wijze waarop die functies of taken ingevuld kunnen worden is er van alles mogelijk, wanneer we op een andere manier durven te kijken naar de invulling van de standaard bestuursfuncties en commissies. Het huidige bestuur kan hierin iets veranderen, maar jij kunt het bestuur van jouw vereniging ook zelf op ideeën brengen! Dit kan grofweg op twee manieren:
- Pak een ‘oude’ functie op en geef er een eigen draai aan
De kans is groot dat een nieuwe invulling van een bestaande functie (zoals voorzitter, penningmeester of coördinator) zorgt voor een frisse wind en nieuwe ideeën. Iemand opvolgen kan lastig zijn wanneer je het idee hebt dat je die persoon volledig moet vervangen en moet voldoen aan alles wat die persoon deed. Het wordt voor jou zelf ook leuker als je functie in kunt vullen op een manier die bij je past. - Bedenk een hele nieuwe functie die jou op het lijf geschreven is
Neem je het initiatief om een hele nieuwe functie, passend bij jou en de vereniging, op te pakken? Hierin is veel mogelijk, alleen al in naamgeving. Vind jij het leuk om creatief te denken, of ben je sterk in het uitvoeren van projecten? Pak dan enkele bestuurs- of commissietaken op als ‘Creative Director’ of ‘Projectleider’. Of vorm met je vrienden een ‘project- of adviesbureau’ binnen de vereniging om diverse uitdagingen binnen de vereniging aan te pakken.
Zittende verenigingsbestuurders zijn geneigd naar zelfde type invulling te zoeken bij vacatures, met (onbewust) ook zelfde type mensen daarvoor. Maar ze weten misschien nog niet wat ze missen aan jou als nieuwe bestuurder/vrijwilliger met jouw specifieke kwaliteiten!
Tips&trics
- Vind je die vacature in de vereniging te omvangrijk? Doe het dan samen met iemand anders
- Wil je wel wat doen maar vind je functieomschrijving saai of ouderwets? Kijk dan naar mogelijkheden om het takenpakket in een ander jasje te steken
- Is er geen vacature maar wil je wel wat doen? Kijk dan welke nieuwe functies er te bedenken zijn die bij jou passen. Wie weet wat voor een mooie aanvulling jij kunt zijn op het huidige team
Tips&trics voor zittende bestuurders
Zoekt jouw vereniging nog naar nieuwe talenten? Wat maakt jullie als vereniging zo aantrekkelijk om je voor in te zetten? Voordat je opsomt wat je als vereniging nodig hebt, sta er eerst bij stil wat je te bieden hebt.
Verplaats je in de potentiële nieuwe bestuurder. Wat kan een taak of functie interessant(er) maken? Hoe komt de vacaturetekst over, is er een alternatieve aanpak of invulling mogelijk?
In het verlengde van het ‘omdenken’ zoals hiervoor beschreven kan het de vereniging veel opleveren wanneer er meer vrijheid wordt geboden in het invullen van taken en functies door vrijwilligers. Met name de nieuwe generatie vrijwilligers laat zich op een andere manier verleiden om bij jouw vereniging aan de slag te gaan. Denk hier gezamenlijk dan ook goed over na en laat je niet te veel leiden door hoe het voorheen altijd ging.
Start je eigen wervende social media campagne!
Als bestuur kun je nu direct aan de slag met het starten van een online campagne die aansluit op de nieuwe generatie vrijwilligers. Een handleiding beschrijft je stap voor stap hoe je dit gemakkelijk en effectief in gang kunt zetten. Deel het filmpje via de eigen Facebook, LinkedIn en/of Instagram account. Voeg hier postermateriaal en andere uitingen aan toe. Alles is direct en gratis te downloaden via deze pagina. Naast de film zijn er GIF’s en is er poster materiaal ontwikkeld om binnen jouw eigen vereniging een moderne wervingscampagne op touw te zetten. Gegarandeerd dat je hier hét nieuwe talent mee vindt voor in jouw club!
Ga naar de download rechtsboven deze pagina voor:
- Het filmpje (zelf te delen, aangevuld met jouw eigen boodschap)
- Postermateriaal en GIF’s (om te verspreiden via sociale media en in de sportaccommodatie)
- Een stap voor stap handleiding om je te helpen een gerichte online campagne te starten
Meer informatie
Meer weten over dit onderwerp? Lees dan dit artikel van Suze Thomma (KNVB) en Bas van der Heijden (NOC*NSF) op Sport Knowhow XL.
Heb je een vraag?
Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: