MHC Rosmalen wil de meest duurzame hockeyclub van Nederland worden
Aan ambities schort het niet binnen de Mixed Hockey Club Rosmalen, dat is zeker. Een dankbare vereniging voor Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, om deze club te ondersteunen. “De intrinsieke motivatie van iedereen binnen de club maakt het een genot om daaraan mee te mogen werken”, aldus Tirsa van der Laan, die de club in hun duurzaamheidsambities ondersteunde.
MHC Rosmalen is volgens voorzitter Mark Brants ‘een familieclub met gezonde ambitie’. Met ruim 1300 leden heeft de club als slogan #altijdthuis. Brants: “Bij MHC Rosmalen kom je altijd thuis, voel je je altijd thuis en speel je altijd thuis. Als de club wat aan je vraagt, geef jij altijd thuis. Zo kunnen we samen de ambities van onze familieclub waarmaken. En dat willen we duurzaam doen!”
Claire Minderhout is medewerker Marketing, Communicatie & Coöperatie bij Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken en ook lid van MHC Rosmalen. Zij kent de club heel goed en stemt in met de beschrijving van de voorzitter. “De club is in heel veel opzichten echt een voorbeeld voor andere clubs. Aan het eind van dit tweejarige ondersteuningstraject kan ik alleen maar terugkijken en zeggen: wat zij daar neerzetten, dat is precies zoals je hoopt dat een proces verloopt.”
Vergelijkbare vragen
In 2019 startte de bank met een Inspiratieavond, waarvoor zo veel mogelijk verenigingen uit sport en cultuur uit de omgeving Den Bosch en omstreken werden uitgenodigd. “Daar hebben we uitgelegd wat we te bieden hadden, maar we wilden ook graag zo helder mogelijk krijgen wat er speelt bij de verenigingen. Want elke club denkt vaak dat zij een bijzondere vraag hebben, maar dan blijkt dat heel veel andere clubs dat ook ervaren. En dan merk je ook dat sport- en cultuurverenigingen niet zo veel van elkaar verschillen.” Naar aanleiding van de Inspiratieavond ontving de bank van tien verenigingen pitches, die uiteindelijk goed waren voor zeven één-op-één ondersteuningstrajecten. Procesbegeleider Rob van Doggenaar voerde samen met Minderhout en collega’s van het team Marketing, Communicatie & Coöperatie de intakegesprekken om goed helder te krijgen waarom de clubs ondersteuning wilden, hoeveel draagvlak daarvoor bestond binnen de club en wat de exacte ondersteuningsvraag was. Minderhout: “Die pitches zijn beoordeeld door een onafhankelijk comité bestaande uit NOC*NSF, S-Sport, huis73 (voorheen Babel) en medewerkers van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken.”
Op de vraag aan Brants wat de ondersteuningsvraag van hun club was, volgt direct het antwoord: “Onze ambitie is het om de meest duurzame hockeyclub van Nederland te worden, waarbij wij van mening waren dat de Rabobank ons daar perfect bij kon helpen! Ons sportpark ligt in een prachtige natuurlijke omgeving, direct naast het Maliskampse Bos. Wij willen borgen dat ook volgende generaties kunnen genieten van de prachtige hockeysport, ons rijke verenigingsleven en onze natuurlijke sportomgeving. We hebben daarom sinds enkele jaren gekozen voor een actief duurzaam beleid.”
Duurzaamheidsvisie en actieplan
Tirsa van der Laan is ‘Green Coach’ en werd als extern ondersteuner aan de club gekoppeld. Van der Laan en de club gingen eind 2019 voortvarend aan de slag met het schrijven van een duurzaamheidsvisie en het ontwikkelen van een plan. Brants: “Daar zijn we wel heel blij mee, dat we destijds zo goed hebben doorgepakt. Daardoor konden we met behulp van live bijeenkomsten op de club ons plan opstellen. Dat zou wellicht in de tijden van de lockdown een stuk lastiger zijn geweest.” Toen de coronamaatregelen van kracht werden medio maart 2020 was men eigenlijk klaar met het schrijven van het actieprogramma. Van der Laan: “Ik heb genoten van die avonden, de intrinsieke motivatie van de club maakt het geweldig om daaraan mee te mogen werken. Ik stuitte daar echt op een team van mensen, die aan de slag willen!”
Het actieprogramma is gebaseerd op twee pijlers, die de ambities van de club heel concreet maken: verspilling voorkomen en bewustwording stimuleren. Vanuit die invalshoek zijn er vijf impactgebieden geformuleerd, waarvoor actiepunten zijn opgesteld: accommodatie, horeca, mobiliteit, behoud van hockeymaterialen en menselijk kapitaal. Brants: “Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Veel van de actiepunten, die we in ons plan hebben opgenomen, zijn niet meer dan logisch als je duurzaam wil zijn. Je wilt verspilling voorkomen, zorgvuldig omgaan met wat je hebt en ervoor zorgen dat iedereen op de club dat doet.”
Meer ballen terug dan uitgedeeld
Een mooi voorbeeld: één van de actiepunten binnen de invalshoek ‘Behoud van hockeymaterialen’ was het verlies van ballen en andere materialen terugdringen. Het bestuur deed daarom een oproep dat alle leden hun ballen, die ze eventueel nog ergens thuis hadden liggen, terugbrachten naar de club. Brants: “Dat leverde heel veel ballen op! We hebben er uiteindelijk meer ingezameld dan we aan het begin van het seizoen hadden uitgedeeld!”
Soms snel, soms langzamer
Het traject heeft niet alleen ongemak ervaren door de coronamaatregelen. Sommige dingen waren daardoor ook makkelijker om te zetten. Neem bijvoorbeeld de koelingen en vriezers van de catering. Daarvoor had de club 5 of 6 oude ‘afdankertjes’ in gebruik. Die zijn inmiddels vervangen door een grotere, moderne eenheid, die veel minder stroom verbruikt. “Soms hoef je ook alleen maar aan te haken”, vervolgt Brants. “Neem het initiatief voor het inzamelen van statiegeldflessen, daar hebben we ons uiteraard onmiddellijk voor aangemeld.”
Sommige ambities hebben helaas een wat langere adem nodig. De club heeft prachtige plannen: zo waren ze al flink aan de slag met het idee om de parkeerplaats te overkappen met zonnepanelen en daarin meteen ook een systeem om regenwater op te vangen mee in te bouwen. De partijen, die met die opdracht aan de slag gingen, constateerden dat dat niet rendabel zou lukken, omdat de energie van de zonnepanelen niet onmiddellijk gebruikt kon worden voor de opwekking van stroom voor de veldverlichting. Brants: “We hebben het idee niet losgelaten, maar dit proces is helaas vertraagd. We hebben slimme koppen nodig, die ons helpen hiervoor een oplossing te vinden.”
Doorlopend proces
Van der Laan begrijpt dat de ambitieuze vereniging graag alles meteen wil regelen. “Maar zo’n duurzaamheidsambitie is een doorlopend proces. Dit is nooit af en je zult altijd weer ermee aan de slag gaan.” De vragen die de club stelt helpen wel om leveranciers mee te laten zoeken naar duurzame oplossingen. Weer een mooi voorbeeld: binnen het impactgebied ‘Behoud van hockeymaterialen’ formuleerde de club de ambitie ‘Duurzame/circulaire kleding en trainings- en wedstrijdmaterialen’. “Soms wordt er maar één jaar in de kleding gesport, dan verandert de sponsornaam en wordt de kleding vernieuwd. Dat willen we niet, dus daarom hebben we aan onze kledingleverancier gevraagd of hij ook volledig recyclebare kleding kan leveren. Daar gaan we nu een pilot mee draaien.” Van der Laan is enthousiast: “Doordat de club de vraag creëert, volgt er ook aanbod. Perfect!”
Vervolgtrajecten
Claire Minderhout is uitermate tevreden over het ondersteuningstraject. De inzet van Van der Laan is vrijwel afgerond, er volgt alleen nog een evaluatiegesprek. Als contactpersoon vanuit de bank bij het traject hecht zij wel belang aan een goede afronding van het traject. “We willen ervoor zorgen dat de ondersteuningsvraag van de club goed is opgelost. Natuurlijk betekent dat ook dat er soms nieuwe vragen ontstaan. Dat hebben we inmiddels al bij twee verenigingen meegemaakt, die krijgen een vervolgtraject.” Van der Laan haakt er meteen op in: “De vraag om een circulair kledingpakket zou voor deze club een prachtig vervolgtraject opleveren. De maatschappelijke impact daarvan is enorm!”
Over de maatschappelijke rol van de club gesproken: daarbij wil MHC Rosmalen uiteraard ook meepraten. Brants: “Als er in deze regio verenigingen zijn, die met duurzaamheid aan de slag willen, dan delen we graag al onze ervaringen met hen. Stuur ze maar door!” Minderhout reageert: “Daar zal Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken graag gebruik van maken: ons doel is om de verenigingen in de regio te helpen om toekomstbestendig te blijven of te worden.
Deel deze pagina
Link gekopieerd naar klembord
Heb je een vraag?
Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: