Kleine en grote gebaren maken hockeyclub Geel-Zwart GROOTS
Het is een typisch Nederlandse zaterdag in maart. Zo af en toe komt de regen met bakken uit de grauwe hemel en de zon laat zich deze ochtend nog niet zien. Het mag de pret op de velden van hockeyclub Geel-zwart in Veghel niet drukken. Jongens en meisjes in dikke truien maar met blote benen in gele sokken gestoken lopen daar al druk heen en weer. Vaak gevolgd door ouders verstopt onder een paraplu. Het is de eerste zaterdag dat er weer buiten wordt gehockeyd en het clubhuis gonst als een bijenkorf van de activiteit.
Van een bedankje voor de scheidsrechter tot pannenkoeken bakken voor eenzame ouderen
‘Wij willen GROOTS zijn’, valt er te lezen op de gevel van het clubhuis. Enkele jaren geleden begon Geel-Zwart met de sportiviteitscampagne onder die naam. De letters van de term staan voor Gastvrij, Respectvol, Opgeruimd, Ontzettend trots op Geel-Zwart, Tegen geweld en Sportief. Inmiddels is de term onlosmakelijk verbonden met de club en hebben ook andere clubs het initiatief geadopteerd. Hoe dat zo gekomen is daar weten Karlien Verhoeven en Lysbeth Barten alles van. Beiden zijn nauw betrokken bij de campagne.
Rabobank
De oorsprong van ‘GROOTS’ ligt in de samenwerking met Rabobank Uden-Veghel vertellen de dames onder het genot van een kop thee. ,,De bank is al lange tijd als sponsor betrokken bij Hockeyclub Geel-Zwart. Een aantal jaar geleden gaven ze aan niet alleen financieel te willen steunen, maar samen met ons een maatschappelijk verschil te willen maken,’’ legt Lysbeth uit. Geel-Zwart sprong daar op in en al snel ontstond de campagne GROOTS. Een kapstok waaraan veel activiteiten van de club worden opgehangen die allemaal bijdragen aan een positieve ervaring voor leden, bezoekers en mensen in de buurt. ,,We zijn met GROOTS gestart om een positieve clubcultuur te stimuleren. Dat is een continu proces waaraan iedereen die betrokken is bij Geel-Zwart een bijdrage kan leveren. Dat kan met grote acties, maar ook met iets kleins.’’
Geel-Zwart riep de GROOTS-commissie in het leven die toeziet op het naleven van het gedachtegoed en activiteiten in het kader van GROOTS stimuleert. Een activiteit die standaard onderdeel uitmaakt van de campagne is de line-up en shake-hands voorafgaand aan iedere wedstrijd. Voor een duel lopen de teams samen vanaf de zijlijn het veld op en schudden alle spelers, coaches en scheidsrechters elkaar de hand. Maar ook bijvoorbeeld de actie Eet met je Hart waarbij pannenkoeken worden gebakken en geld ingezameld wordt voor eenzame ouderen, of een trainingstraject ‘positief coachen’ vallen onder de noemer GROOTS. ,,Een initiatief kan komen uit de club, maar soms ook uit de teams zelf. De ene keer houden de Benjamins een opruimactie, dan weer zorgen de Dames 2 voor een heerlijke verrassing voor de scheidsrechters. Laatst kon bijvoorbeeld iedereen van de club gratis naar de grappige voorstelling ‘Dat schiet lekker op zo’ vol met herkenbare situaties voor iedereen die sportende kinderen heeft of actief is bij een sportclub. Ook zo zorgen we dat leden sportiviteit en respect hoog in het vaandel houden.’’
Het vertrouwd raken met sportiviteit en respect begint bij de club met veel jeugdleden al op jonge leeftijd. ,,Veel activiteiten van GROOTS worden al bij de Benjamins geïntroduceerd. Zo hebben we een sjoelbakplank met de letters GROOTS erop waar de kleintjes de bal door moeten pushen. De trainers geven ondertussen uitleg over de letters. Zo geven we de kinderen van jongs af aan het belang van respect en sportiviteit mee.’’
Begrip
De term GROOTS is inmiddels een begrip in de regio. Ook de voetbalclub in Veghel heeft de term omarmd en ook de voetbalverenigingen in de zeven omliggende kerkdorpen doen mee. ,,Iedere club geeft er wel een eigen invulling aan,’’ aldus Lysbeth. ,,Maar respect en sportiviteit staan op de kaart.’’ Wensen zijn er ook om Geel-Zwart nog ‘GROOTSer’ te maken. ,,We zouden graag een gastheer of gastvrouw aanstellen om de bezoekers nog beter te kunnen ontvangen. Er kan nog veel beter, maar ik denk dat we al heel trots mogen zijn op waar we nu staan.’’ Om ook bij de leden van Geel-Zwart na te gaan wat er beter kan, heeft de club een enquête gehouden. Met die resultaten kan de club aan de slag om de clubcultuur nog positiever te maken.
Dat de Rabobank de club aanspoorde om verder te kijken dan financiële middelen heeft Geel-Zwart geen windeieren gelegd. ,,Het is mooi dat je op deze manier als club aan de slag moet. Dat levert zoveel meer op,’’ aldus Karlien. ,,De gedwongen reflectie die moet plaatsvinden heeft absoluut een meerwaarde. Er hangt natuurlijk wel veel af van actieve mensen binnen de club, maar ik denk dat we trots mogen zijn op wat we hier hebben bereikt.’’
Verenigingsondersteuning vanuit Rabobank
Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen op het gebied van sport en cultuur. Ze vormen samen het grootste sociale netwerk van ons land en zijn daarmee het cement van onze samenleving.
Om deze onschatbare waarde van verenigingen te waarborgen zet Rabobank zich samen met NOC*NSF, de aangesloten sportbonden, LKCA en Kunstbende in om verenigingen meer zelfredzaam en toekomstbestendig te maken.Dit doen we met de Verenigingsondersteuning vanuit de Rabobank.
Iedere vereniging heeft vanzelfsprekend zijn eigen unieke ambities. En binnen iedere vereniging spelen specifieke thema’s en vraagstukken een rol. Op welk gebied wil jouw vereniging zich versterken? Door het binden van meer vrijwilligers? Door verduurzaming van de accommodatie? Een solide sponsorplan?
Welke ambities jouw vereniging ook heeft, wij helpen je graag verder met het realiseren ervan. Dat doen we met 1-op-1 ondersteuning, masterclasses, workshops, Clubkas Campagne en de Verkiezing Club van het jaar.
Deel deze pagina
Link gekopieerd naar klembord
Heb je een vraag?
Neem contact op met NOC*NSF Sport Support via: