Het lijkt erop dat je een verouderde browser gebruikt waarin sommige onderdelen van Clubbase niet goed
functioneren. We raden je aan om een
andere
browser
te gebruiken.
Maatschappelijk ondernemen, hoe doe je dat als club?
NOC*NSF21 apr 2017
De huidige tijd vraagt andere kwaliteiten en inzichten van de sportclubbestuurder dan twintig jaar geleden. Een sterk veranderde maatschappij stelt de club voor uitdagingen, maar biedt ook nieuwe kansen. Verder kijken dan de grenzen van je eigen sportpark, Open Club, relevant zijn in je eigen buurt en regio, maatschappelijk ondernemen, het zijn veelgehoorde termen. Het is echter net zo goed van belang sportief, cultureel en vooral zakelijk waarde te creëren met de club. De vraag is hoe je dat doet en hoe je balans houdt tussen al deze aspecten.
Deze materie staat ook centraal in het onlangs verschenen proefschrift De Waardenvolle Club. Dr Frank van Eekeren, als docent en onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Utrecht, zet uiteen hoe er binnen de georganiseerde sport en in het bijzonder binnen het voetbal grofweg twee soorten clubs bestaan. Er zijn de clubs waar het draait om zakelijke, culturele en sportieve waarden en er zijn de in opkomst zijnde Open Club, waar publieke waarden centraal staan. De twee sluiten elkaar min of meer uit, maar Van Eekeren introduceert een derde, ideale variant: de Waardenvolle Club.
Acht tips
Het principe van de Open Club is belangrijk in de huidige tijd, maar een sportclub moet naast een maatschappelijke relevante positie, net zo goed waarde hebben op zakelijk, cultureel en sportief vlak om toekomstbestendig beleid te voeren. Wat betekent dat in de praktijk voor clubbestuurders en hoe kan deze bij tijd en wijle ingewikkelde theorie toch heel bruikbare handvatten bieden voor de koers van jouw club? Rotterdam Sportsupport maakte die vertaalslag onlangs met een masterclass op de Erasmus Universiteit. Bovendien staan in een blog op de website van Rotterdam Sportsupport acht praktische tips om als sportclub maatschappelijk te ondernemen, zonder je ‘core business’, de sport uit het oog te verliezen. Doe er je voordeel mee en geef op een slimme manier invulling aan de ‘Open Club’!