Sponsorbijdragen gemeentelijke subsidies voor clubs zijn de afgelopen jaren verder teruggelopen. Mede daarom worden sportverenigingen gedwongen creatiever na te denken over het verkrijgen van financiële middelen. Daarbij moeten de mogelijkheden van geven en nalaten aan de sport zeker niet worden vergeten en dat is dan ook de reden dat NOC*NSF, Eredivisie en de KNVB met steun van het Ministerie van VWS in 2014 startten met de campagne Sport, Daar Geef Je Om. Op de website is onder meer te lezen wat de mogelijkheden zijn, hoe andere clubs activiteiten hebben ontplooid op dit gebied en is een toolkit beschikbaar waarmee clubs hun eigen wervingscampagne voor giften en nalatenschap kunnen opzetten.
Aandacht
En vanaf deze week is er dus een nieuwe mediacampagne gestart via de regionale omroepen. Wil jij met jouw club extra aandacht vestigen op een actie van de club om schenkingen te werven of wil je onder de aandacht brengen hoe je dat in het verleden hebt gedaan? Zoek dan vooral contact met de omroep in jouw regio en bespreek de mogelijkheden. Het initiatief Sport, Daar Geef Je Om lijkt zijn uitwerking tot op heden niet te hebben gemist. Uit onderzoek van de VU vorig jaar bleek onder meer dat consumenten die de campagne kennen, vier keer zo vaak en twee keer zo veel geven aan de sport als mensen die nog niks van de campagne hebben meegekregen. Bovendien nam de omvang van giften aan de sport in 2014 met maar liefst 51 procent toe ten opzichte van 2013.